משה בר סימן טוב
משה בר סימן טובצילום: פלאש 90

מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר משה בר סימן טוב אומר בראיון לעיתון "ידיעות אחרונות" כי בחורף הקרוב לא יהיה חיסון לקורונה.

"החורף הוא האתגר הכי גדול כרגע של מערכת הבריאות. זו צריכה להיות המטרה העליונה של מקבלי ההחלטות ואני יודע שהם נערכים אליה. את החורף הזה בכל מקרה נעביר בלי חיסון לקורונה", אמר בר סימן טוב.

כשנשאל על הודעת חברת פייזר השיב, "יש פה תקווה למשהו שעשוי לשנות את המשחק. אני מקווה שהדיווחים ימשיכו להיות אופטימיים, אבל לצד זה חשוב להבין שאת החורף הקרוב נעביר ללא החיסון".

אתמול דווח כי במהלך וובינר שהעביר לחבר הנאמנים של אוניברסיטת חיפה אמר פרופ' ריצ'רד הורטון, עורך כתב העת הרפואי 'לנסט' כי "יש עוד סימני שאלה סביב החיסון, דוגמת ההשפעה על הקבוצות השונות באוכלוסייה ועוד, אבל יש לנו את הסיבות להיות אופטימיים לכך שיהיה יותר מחיסון אחד. בדרך כלל לוקח להפיק חיסון בין 5-7 שנים וכעת אנחנו עשרה חודשים בתוך המשבר וכבר ישנם מספר חיסונים בשלבים מתקדמים".

לדבריו, יש גם חשש מחוסר ההצלחה של החיסון. "הסכנה בחיסונים היא שכבר היום ניתנים חיסונים שלא עברו את כל השלבים ברוסיה, סין ואם יתגלו שם בעיות תהיה פגיעה קשה מאוד באמון הציבור בחיסונים. מגמה שכבר היום קיימת ומחריפה עם עלייתם של ארגונים של מתנגדי חיסונים".

בהמשך הוובינר, פירט פרופ' הורטון על הבעיות שהוא ראה בהתמודדות הגלובאלית עם הנגיף ושיתף את המשתתפים בכך שלדעתו, אחת הבעיות המרכזיות בהתמודדות עם המשבר זה חוסר התקשורת ברמה הגלובאלית בין המדינות.

כאשר נשאל לגבי האתגרים של הממשלות השונות, ענה פרופ' הורטון: "במדינות רבות המנהיגות לא תקשרה כמו שצריך, היה בלבול, הוראות סותרות ועוד. מה שהתחיל כאתגר בריאותי הפך לאתגר פוליטי וחברתי".

לדבריו בעוד שהתקשורת בין הממשלות לקתה בחסר, שיתופי הפעולה בעולם המדעי דווקא נשמרו ואף התעצמו עם המשבר: "השת"פ עם החוקרים והרופאים הסיניים הוא מצוין, למרות שהם אינם מחויבים לפרסם את תוצאות מחקריהם בכתי עת בינלאומיים הם עשו זאת ואף ספגו ביקורת על כך בתוך מדינתם. זוהי ההצלחה של המדע במקום שבו הפוליטיקה נכשלת".

"ברוב הפעמים לא מגיעים לאחוזי ההצלחה שהגיעה אליהם חברת פייזר עם החיסון (90%), אם כך המצב, זה אירוע מאוד משמעותי בהתמודדות עם הנגיף", סיכם הורטון.