פומפאו ונתניהו
פומפאו ונתניהוצילום: קובי גדעון, לע״מ

מחלקת המדינה האמריקנית הודיעה כי מזכיר המדינה מייק פומפאו יצא לסבב ביקורים שיכלול את ישראל, איחוד האמיריויות, קטאר וערב הסעודית.

כמו כן יבקר פומפאו במהלך הסבב בצרפת, טורקיה וגאורגיה.

בהודעה נמסר כי "בישראל ייפגש מזכיר המדינה עם ראש הממשלה נתניהו כדי לדבר על המשך יישומם של הסכמי אברהם וכן על המאמצים המשותפים עם מדינות במפרץ במאבק נגד איראן. באיחוד האמירויות יעסוק פומפאו בסוגיות ביטחוניות הקשורות לאיראן".

השבוע ביקר בישראל השליח המיוחד של ממשל טראמפ לנושא איראן, אליוט אברמס. לדבריו, ללא קשר לזהותו של מי יושבע לתפקיד הנשיא ב-20 בינואר ארה"ב תחדש את המגעים עם איראן לבחינת הסכם גרעין חדש.

בתדרוך לכתבים אציין אברמס כי "לא ממש משנה מי ישב בבית הלבן וינהל משא ומתן עם האיראנים שיתקיים בכל מקרה. גם ממשל טראמפ רצה משא ומתן, אבל השאלה היא כיצד מגבשים הסכם חדש. להסכם הנוכחי איראן לא צייתה. המזרח התיכון השתנה בחמש השנים האחרונות ואיראן צריכה להפנים זאת".

"אנחנו בשלב שבו איראן יודעת היטב שהיא זקוקה להקלה בסנקציות והשאלה היא איזה מחיר תהיה מוכנה לשלום. אם ארה"ב תנקוט בקו תקיף לאיראנים לא תהיה ברירה והם יצטרכו לערוך שינויים משמעותיים. ככל שהלחץ הכלכלי גובר המשטר מבין שיש למצב השפעה פנימית על העם שלו. המשטר באיראן תחת לחץ גדול מאוד. יש להם בחירות ביוני 2021 ובשנים הקרובות קיים גם סימן שאלה לגבי מצבו הבריאותי של המנהיג העליון ומי יהיה יורשו האפשרי", הוסיף.

אברמס ציין כי ארה"ב תמשיך להטיל עיצומים בתקופה הקרובה על המשטר בטהרן ותומכיו."אין לזה קשר קשור לבחירות או לנושאים פוליטיים, כי מדובר בחלק ממדיניות החוץ של ארה"ב. נמשיך בלחץ ומדובר בתהליך סדור, כיוון שכדי להטיל סנקציות יש חקיקה ומכינים אותה שבועות ארוכים מראש".

הוא נשאל האם הוא חושש שממשל ביידן יסיר את העיצומים שהטיל טראמפ וענה, "לכל נשיא יש את הזכות לשנות צווים שהוציא קודמו. עם זאת, חלק מהסנקציות של הממשל הנוכחי אינן קשורות להסכם הגרעי, אלא להפרת זכויות אדם וקשר לטרור. קשה לי לראות איך נשיא - ולא משנה מי יהיה - יבטל עיצומים מבלי שאיראן שינתה את דרכה".