מעלה אדומים
מעלה אדומיםצילום: הדס פרוש, פלאש 90

השר במשרד הביטחון, מיכאל ביטון, מוביל באחרונה מהלך במסגרתו יוכשרו 1,700 יחידות דיור שנבנו על אדמות מדינה ביהודה ושומרון ובכל זאת הוגדרו כבלתי חוקיות, כך חושף העיתון 'ידיעות אחרונות'.

המוצא להכשרת הבתים הוא משפטי וקל יחסית משום שמדובר בקרקעות השייכות למדינה ואין עליהן תביעת בעלות פלסטינית.

הסעיף שבו ייתלה הפתרון מכונה 'תקנת השוק' ואינו מצריך חקיקה לצורך ההסדרה.

בעבר נעשו ניסיונות להשתמש בו כדי להכשיר בתים בהתיישבות, אך המהלכים ברובם לא צלחו ולמעט מקרים בודדים, ההסדרה באמצעות כלי זה לא יצאה על הפועל.

המהלך כולו נעשה בגיבוי של שר הביטחון בני גנץ, שר המשפטים אבי ניסנקורן והיועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט.

על פי הדיווח ברשימת היישובים והערים שבתים בתחומם יוכשרו נמצאות גם ביתר עילית, מודיעין עילית, מעלה אדומים, אריאל, יצהר, עטרת, חלמיש, אדורה ועתניאל.

יו''ר מועצת יש''ע דויד אלחייני הגיב: "הסדרת הבתים האלה היא חשובה מאין כמותה, והיא תחילת הדרך להשיג השוואת זכויות בין כל תושבי יהודה, שומרון ובקעת הירדן ושאר חלקי הארץ. מדובר בבתים אשר נרכשו בתום לב על ידי אנשים אוהבי הארץ, אשר באו לשם מתוך תחושת שליחות ויש לנהוג בהם בהיגיון.

''אני מודה לשר הביטחון בני גנץ ולשר מיכאל ביטון על עבודתם החשובה בנושא. עם זאת, חשוב לומר כי ישנה בעיה של כח אדם במנהל האזרחי, אשר יכולה לעכב את קידום הנושא. יש להגיע לפתרון בהקדם כדי שהסדרת הבתים תוכל להתקדם כמצופה", הוסיף אלחייני.

יושבי ראש שדולת א"י בכנסת, ח"כ חיים כץ יו"ר הליכוד וח"כ בצלאל סמוטריץ' מברכים הבוקר (רביעי) על פרסום תוכנית משרד הביטחון להסדרת כ-1,700 יחידות דיור ביהודה ושומרון.

"הגיע זמן הסדרה. אנו מברכים את השרים גנץ וביטון על החלטתם להסדיר יחידות דיור בהתיישבות הותיקה ביהודה ושומרון. יש לוודא גם את הסדרת ההתיישבות הצעירה, בטווח הזמן המיידי. תושבי יהודה ושומרון ראויים למלוא הזכויות כמו כל אזרחי מדינת ישראל", אמרו השניים.

ראש המועצה המקומית אפרת עודד רביבי אמר כי "ההחלטה של שרי כחול לבן לפעול להכשרת כ-1700 בתים ביהודה ושומרון ולפעול על פי המלצות היועמ"ש מנדלבליט עוד טרם הוצע חוק ההסדרה מלמדת שההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון הפכה קונצנזוס בעם".

"יחד עם זאת מדובר בפלסטר או אולי גבס לשבר ולכן לתפיסתי על המדינה לפעול ולאמץ את מתווה השופט אדמונד לוי ז"ל ולקבוע כללי משחק ברורים שיסייעו לכולנו להבטיח את ההתנהלות התקינה בהתיישבות. אני מברך את השרים גנץ וביטון על הצעד ובטוח כי יתגברו את כוח האדם הנדרש למימוש ההחלטה ובמקביל יפעלו להנהיג כפי שהתחייבה המדינה בבג"ץ מרשם מקרקעין ביו"ש. כפי שרושמים בת"א וחיפה שניתן יהיה לרשום גם באפרת", דברי רביבי.