הרב מיכאל שודריך, הרב הראשי של פולין
הרב מיכאל שודריך, הרב הראשי של פוליןצילום: יוני קמפינסקי

זעם רב שורר בקהילה היהודית בפולין לאחר שהרשויות בעיר יאסלו שבפולין קברו שרידים שהוצאו מאזור הצמוד לבית הקברות היהודי בטקס קבורה נוצרי.

בקהילה היהודית דורשים מהרשויות בפולין להוציא את השרידים מהאדמה ולהביאם לקבורה יהודית.

כזכור לפני חודשים אחדים הקהילה היהודית המקומית הביעה מחאתה לנוכח חילול הקברים שבוצע לטובת בניית וחידוש כביש גישה לעיר.

בית העלמין של יאסלו נמצא בסמוך לכיכר בה מבוצעות עבודות כבישים לחידוש הכבישים המוליכים לעיר יאסלו. לפני כחצי שנה, התגלו מספר קברים במהלך עבודות העפר לבניית הכביש.

בהתערבות הרב הראשי לפולין הרב מיכאל שודריך והממונים על בתי העלמין היהודיים בפולין, הופסקו העבודות עד לבירור הענין במלואו.

אולם ימים ספורים לאחר הפסקת העבודה הגיע הקבלן למקום כשהוא מצוייד בארונות קבורה, כדי להכניס את הקברים לתוך הארונות ולפנותם, על מנת לאפשר לו את המשך העבודות.

"האמת שזוהי הפעם הראשונה שאני נתקל כאן בפולין ביחס שכזה לקברי יהודים, עד עתה במרבית המקרים המאמצים עלו יפה והצלחנו להציל בתי קברות רבים, ומזה כחצי שנה שאנו פועלים למנוע את חילול הקברים ביאסלו", אמר אז הרב הראשי לפולין הרב מיכאל שודריך בראיון שהעניק לעיתון 'המבשר'.

לדבריו, "בעוד שהממשל בוורשה רגיש מאוד לכל הנושא, ראש המחוז בו שוכן העיר יאסלו נחוש לדעתו לבנות את הכביש החדש בכל מצב, הוא מבקש להיבחר שוב בבחירות הקרובות על חשבון קברי היהודים. הנושא מורכב ואנו מקווים כי בעזרת ה' נצליח להפר את המזימה".

מאיר בולקה מייסד ארגון JNERATIONS הגיב בחריפות למקרה. "הזדעזעי ארץ. שוב ושוב נרמסים קודשי ישראל. בתי עלמין יהודיים הם ראשית מקום קדוש על פי ההלכה היהודית ועל פי אמונתנו בתחיית המתים. בפולין מעולם לא התירו לפנות את קברי ישראל בשום דרך ובשום אמצעי".