שירה רודרמן
שירה רודרמןצילום: נועם גלאי

השדולה לחיזוק יחסי ישראל - יהדות ארצות הברית בכנסת, בראשות חברי הכנסת מיקי לוי (יש עתיד) וקרן ברק (הליכוד) ובשיתוף קרן משפחת רודרמן, התכנסה השבוע לדיון מיוחד.

האירוע הוקדש לדיון בהשפעת תוצאות הבחירות לנשיאות על עתיד היחסים שבין ישראל ליהדות ארה"ב.

באירוע השתתפו מעל 20 חברי כנסת מכל קצוות המפה הפוליטית, ביניהם: השר לעניינים אזרחיים וחברתיים במשרד הביטחון מיכאל ביטון, חברי הכנסת אבי דיכטר, קטי שטרית, מיכל שיר, דוד ביטן, ניר ברקת, יואל סיגלוביץ, עופר שלח, עידן רול, קרין אלהרר, יוראי להב הרצנו, אנדריי קוז'ינו, רם ברק, מיכל וונש, עוזי דיין ואורנה ברביבאי. עוד התארחו: דובר הבית הלבן לשעבר ארי פליישר והעורכת הראשית של עיתון 'פורוורד' היהודי-אמריקני ג'ודי רודורן.

יו"ר האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר כי "ממשלת ישראל הייתה מזוהה עם טראמפ והמפלגה הרפובליקאית והתעלמה יותר מדי שנים מהמפלגה הדמוקרטית. עליה לחזק מחדש את יחסיה עם יהודי ארצות-הברית, במיוחד עם הזרמים הקונסרבטיביים והרפורמיים".

"הדרך לחזק את היחסים עם יהודי ארצות הברית היא באמצעות תמיכה ושיח משותף בנושאים שהם בליבם של כולנו ומבטאים ערכים משותפים בינינו לבין יהודי ארצות-הברית, כגון משבר האקלים, זכויות אדם והנעת תהליך השלום". עוד קרא לפיד לעשות זאת באמצעות "חזרה למתווה הכותל, התנגדות להצעת חוק הגיור שעלתה בשנה האחרונה בכנסת ודאגה לכך שכל הזרמים ביהדות יהיו שווים בפני החוק הישראלי", הוסיף לפיד.

שירה רודרמן, מנכ"לית קרן משפחת רודרמן, הצהירה בתחילה האירוע: "היחסים שבין ישראל ליהדות ארה"ב חזקים מהפוליטיקה, ואינם תלויים רק בזהות המנהיגים. הסקר שערכנו בעקבות הבחירות בארה"ב הוכיח, כי היחסים האלה חשובים מאד לרוב הציבור הישראלי, ולכן הממשלה וחברי הכנסת חייבים ליזום ערוצים חדשים לדיאלוג".

"זה הזמן לרתום את יהודי אמריקה לבניית הקשר שבין ישראל לממשל החדש בראשות ביידן, ולהעמיק את שיתופי הפעולה בתחומי הכלכלה, הטכנולוגיה, המדע והתרבות. חידוש פעילותה של השדולה בכנסת הוא צעד מתבקש בדרך לשם, ואנחנו גאים להיות שותפים למהלך שנועד לקרב בין נבחרי הציבור בישראל לבין הקהילות היהודיות בארה"ב", הוסיפה רודרמן.

סגנית יו״ר הכנסת ח״כ קרן ברק (ליכוד) וח״כ מיקי לוי (יש עתיד-תל"ם) יושבי ראש השדולה בכנסת לחיזוק הקשר בין ישראל לקהילות היהודיות בארה"ב, אמרו כי "ישראל היתה ותישאר ביתו של כל העם היהודי בארץ ובעולם, וככזאת חשוב לנו כנבחריה לחזק את הקשר האיתן בין מדינת ישראל לבין הקהילות היהודיות בארה"ב. הקשר הזה הוא קשר משפחתי ואסור לתת לתוצאות בחירות בארה"ב וליחסים עם ממשל כזה או אחר, להשפיע על טיבו. נמשיך לטפח ולחזק את הקשר עם אחינו מעבר לים".

באירוע התארח דובר הבית הלבן לשעבר ארי פליישר, שהתייחס להתחזקות מעמדו של "הקול היהודי" בבחירות האחרונות בארצות הברית.

"למרות שרוב יהודי צפון אמריקה הם דמוקרטיים, דונלד טראמפ שילש את התמיכה בו בקרב הקהילות היהודיות בארצות הברית ושני המועמדים נלחמו על כל קול", אמר פליישר.

לדבריו, "היהודים הדמוקרטים אינם אנטי-ישראליים, אך הם יותר ניטראליים בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. זה מטריד אותי. לישראלים אסור לקחת את התמיכה היהודית – אמריקאית כמובנת מאליה. יש להם תפקיד חשוב בלפעול בקרב חוגים יהודים דמוקרטיים לגבי הצורך בתמיכה בישראל. הם לא אנטי-ישראלים אלא יותר ניטראליים. היהודים מאמינים שארה"ב צריכה להיות ניטראלית בנוגע לסכסוך הישראלי-פלסטיני. זה מטריד אותי. לישראלים יש תפקיד, עליכם להמשיך לפעול בקרב חוגים דמוקרטיים לגבי דמהצורך בתמיכה בישראל. הצלחת ישראל יכול להיות הכישלון הגדול ביותר שלה. אסור לקחת את התמיכה היהודית אמריקאית כמובנת מאליה. צריך להשקיע כדי לא לאבד את התמיכה הזו".

סקר שפרסמה קרן משפחת רודרמן לרגל אירוע התכנסות השדולה מצא שכ-70% מהישראלים סבורים במידה רבה או רבה מאד, כי חשוב שישראל תפעל כעת לחיזוק היחסים עם יהדות ארה"ב.

רוב מכריע סבור, כי בחירת ביידן אינה צפויה לשנות את טיב היחסים (49%) או אף לחזקם (18%) בעוד ש-23% בלבד חוששים מהיחלשות היחסים. עם זאת, לפי הסקר, ההבדלים האידיאולוגיים בין יהודי ארה"ב, אשר תמכו ברובם בנשיא הנבחר ביידן, לבין הישראלים שתמכו ברובם בטראמפ גורמים לחששות מסוימים לגבי עתיד היחסים.

25% מהישראלים חוששים במידה רבה או רבה מאד מהמשך ההתרחקות מול יהדות ארה"ב ו-30% חוששים מכך במידה בינונית. 40% אינם חוששים מכך או חוששים במידה נמוכה. גם הקירבה שבין נתניהו לטראמפ מעוררת מידת מה של חשש לגבי עתיד היחסים עם ממשל ביידן. 22% חוששים במידה רבה או רבה מאד מפגיעה ביחסים ו-35% חוששים במידה בינונית בעוד ש-36% אינם חוששים או חוששים במידה נמוכה.

השדולה לחיזוק יחסי ישראל-יהדות ארצות הברית החלה לפעול לראשונה בשנת 2012 ביוזמת קרן משפחת רודרמן הפועלת מזה כעשרים שנים לחיזוק הקשר בין מדינת ישראל ליהדות ארצות הברית. הפעם האחרונה שהתכנסה השדולה הייתה בשנת 2017, אז עמד בראשה ח"כ נחמן שי. בשנה האחרונה, מונו לשדולה שני יושבי ראש חדשים משתי המפלגות הגדולות בכנסת, הליכוד וכחול לבן, וזאת כביטוי לקונצנזוס מימין ומשמאל לצורך בחיזוק היחסים שבין ישראל לארצות הברית.