הונג קונג
הונג קונגצילום: איסטוק

המהלך הסיני לביטול האוטונומיה של הונג קונג התקדם אתמול משמעותית עם הדחתם של ארבעה חברי פרלמנט והתפטרותם של 15 נוספים שהרכיבו יחד את האופוזיציה.

המאבק על הונג קונג מתנהל כבר שנים ארוכות ולפני כשנה הוא הגיע לשיאו כשהמשטר הסיני אילץ את הפרלמנט של הונג קונג להעביר חוק המאשר הסגרה של עבריינים מהונג קונג לסין, מה שמכפיף הלכה למעשה את תושבי הונג קונג לחוק התקף בשאר חלקי סין ולמערכת המשפט הסינית וחושף את מתנגדי המשטר הסיני ושוחרי הדמוקרטיה לרדיפה אכזרית מצד הרשויות בבייג'ינג.

התפרצותה של מגפת הקורונה הביאה לדעיכת המאבק בתוככי הונג קונג והחזירה את השקט המתוח לרחובות, אבל בבייג'ינג לא עצרו את התהליך והעבירו בינתיים חקיקה הקובעת כי מי שמתנגד למשטר, מבקש סיוע בינלאומי לענייניה הפנימיים של סין, או מסרב להכיר בריבונותה של סין על הונג קונג, לא יוכל לכהן כחבר בפרלמנט.

לאחר אישור החקיקה, הורה המשטר הסיני למנהיגת הונג קונג קארי לאם, להדיח ארבעה מתוך 19 נציגי האופוזיציה הפרו־דמוקרטית בפרלמנט של הונג קונג.

ההדחה בוצעה אתמול וכעבור שעה הודיעו יתר 15 חברי האופוזיציה כי הם מתפטרים ומצטרפים לחבריהם המודחים.

בכך הושלם 'הניקיון' המלא והסופי של הפרלמנט של הונג קונג מנוכחותם של נציגי האופוזיציה וכל החברים הנותרים הם למעשה ממונים מטעם המשטר הסיני ועושי דברו.

חברי האופוזיציה המתפטרים הבהירו כי הם נטשו את הפרלמנט משום שאינם יכולים עוד להשפיע על דרכו, אבל אין לראות בכך סימן להיחלשותה של האופוזיציה או לוויתור על המאבק הצודק והחיוני שלה נגד ההשתלטות העוינת של המשטר הסיני על הונג קונג.