ח"כ עבאס מנסור
ח"כ עבאס מנסורצילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

מה קורה בין רשימת רע"ם והעומד בראשה, חבר הכנסת מנסור עבאס, לבין ראש הממשלה, בנימין נתניהו? האם אכן קיימת הסכמה בין הצדדים לקידום מיזמים לטובת המגזר הערבי תמורת סיוע פוליטי לנתניהו?

עיסאווי פריג', חבר הכנסת לשעבר מטעם מרצ, מתייחס בראיון לערוץ 7 לסוגיה, אך מעדיף להתמקד בדרכו הפוליטית והמנהיגותית של חבר הכנסת עבאס ופחות במשמעות שניתנת לצעדיו בהיבט הקשר עם נתניהו.

"אני מברך על הקו שהוא מוביל. הוא מביא משהו חדש ונועז שמפגין מנהיגות", אומר חבר הכנסת לשעבר פריג'. "בעיניי הרשימה המשותפת קיבלה מנדט חזק מהחברה הערבית כדי להביא משהו חדש. הם נמצאים בכנסת כדי להביא הישגים ולשפר את מצב ומעמד האוכלוסייה ששולחת אותם".

האם עושים זאת גם במחיר הלבנת נתניהו? "לוקחים את זה למשפטי כותרת כמו הלבנת נתניהו, אבל כל אחד צריך להתייחס מהזווית שלו", משיב פריג'. "מנסור עבאס נמצא במצוקה כי הוא מגיע מחברה שנמצאת במצוקה ובבעיות של אלימות, תכנון ובניה, עוני, תעסוקה ועוד וצריך לספק תשובות לאנשים. בעיית נתניהו והשחיתות, שלטון החוק והדמוקרטיה זו בעיה של כולם. בינתיים אנשים רוצים להתקדם ולראות הישגים".

את הביקורות שמוטחות בחבר הכנסת עבאס רואה פריג' כחלק מהמאבק הפוליטי בין כוחות ומנהיגים ברחוב הערבי. "המתחרה הפוליטי מבקר אותו כי מנסור עבאס זוכה בכותרות ובולטות, וזה דבר שמהווה בעיה למתחרים הפוליטיים שלו בחברה הערבית, אבל מהאיש הפשוט אני שומע משהו אחר. אני חושב שמנסור עבאס שם בפני האזרח הערבי אתגר ודיון מאוד מעניין, והדיון הזה מקבל אהדה יותר מאשר סלידה, כי מנסור עבאס לא היה עושה את הדברים האלה ללא בחינת השטח וקבלת ההתייחסות מהתושבים שרוצים שינוי ושיהיה יותר טוב.

״אני שומע את זה מהתושבים שהמצב נהיה רק יותר גרוע ומנסור עבאס מוביל קו אחר ואני מחזק את ידיו על אומץ ליבו כשהוא חושב על החברה ששלחה אותו לכנסת".

האם המחלוקת בהנהגה הפוליטית הערבית, בין מנסור עבאס לחבריו לרשימה המשותפת, לא עשויה להביא לפירוקה של המפלגה ולהקטנת כוחו של המגזר הערבי בפוליטיקה הישראלית? פריג' לא מוטרד מהאפשרות הזו: "אני לא מוטרד מהכמות. האיכות היא שקובעת. ב-92', כשרבין הקים את הממשלה, היו רק חמישה ח"כים ערבים והחברה הערבית זכתה לתקציבי פיתוח שאפשר היום רק לפנטז עליהם. הכמות יש לה משקל אבל לא הוא המכריע אלא האיכות ואיך אתה מתרגם את האיכות שלך להישגיות".

עוד מציין פריג' פן נוסף הגלום באפשרות התפלגותה של הרשימה המשותפת וזהו הפן הדמוקרטי הנפגע כאשר כלל הח"כים הערבים מכונסים לרשימה אחת. "מגיע לאזרח הערבי שתהיה לו אלטרנטיבה בזמן ההצבעה. לא כולם צריכים להצביע על בסיס אתני ועדתי. מדובר בארבע מפלגות שלכל אחת יש ראיה ותפיסה חברתית שונה והדברים האלה צריכים לבוא לידי ביטוי בכדי לתת לאזרח הערבי את האופציה.

״החברה הערבית היא חברה דינאמית ויש בה דעות שונות וצריך לתת ביטוי לדעות השונות האלה. לא כולם חושבים אותו דבר".

את עמדתו על התנהלות מנסור עבאס מסכם חבר הכנסת לשעבר פריג': "הוא מגלה מנהיגות שהייתה חסרה בחברה הערבית בעשור האחרון. אומץ הוא המבחן האמתי למנהיגות. הרבה אנשים חושבים כמו מנסור עבאס ואין להם את האומץ להגיד את הדברים ולפעול למענם. מנסור פתח את הדלת לדיון וכל דיון שיתקיים בחברה הערבית יבא לה ברכה".