ברק אובמה
ברק אובמהצילום: רויטרס

בספר חדש המפרט את שמונה שנות כהונתו בבית הלבן, מספר הנשיא לשעבר ברק אובמה על יחסיו הסוערים והעליות והמורדות עם ראש הממשלה נתניהו ומתאר את תחושותיו כלפיו.

החלק הראשון של ספר הזכרונות של אובמה שיקרא "הארץ המובטחת" אמור להתפרסם ביום שלישי הקרוב, ולפי אתר Jewish Insider שהשיג קטעים מתוך הספר, אובמה מתאר את נתניהו במילים "חכם, משוגע, קשוח, ובעל כישורי תקשור מחונן שעשוי להיות מקסים כאשר זה מועיל לו".

אובמה מתאר בספרו שיחה שקיים עם נתניהו בטרקלין שדה התעופה בשיקגו בשנת 2005, זמן קצר לאחר שאובמה נבחר לסנאט. אובמה מתאר כיצד נתניהו הרעיף עליו שבחים רבים בעקבות "הצעת חוק פרו-ישראלית חסרת חשיבות" לדבריו של אובמה, בה הוא תמך כאשר כיהן בבית המחוקקים של מדינת אילינוי.

אך בכל הנוגע לחילוקי דעות במדיניות בין שני המנהיגים "נתניהו הצליח להשתמש בהיכרותו עם הפוליטיקה והתקשורת האמריקאית כדי לפעול נגד המאמצים של הממשל", טוען אובמה.

"העובדה שנתניהו רואה את עצמו כמגן הראשי של העם היהודי כנגד פורענות איפשרה לו להצדיק כמעט כל דבר שישמור אותו בשלטון", כתב אובמה.

אובמה ונתניהו
אובמה ונתניהופלאש 90

הנשיא לשעבר מתלונן בספר גם על היחס שקיבל ממנהיגי איפא"ק, שהטילו ספק במדיניותו בנושא ישראל. אובמה כתב ש"כאשר הפוליטיקה הישראלית עברה ימינה, עמדות המדיניות הרחבות של אייפא"ק השתנו בהתאם, גם כאשר ישראל נקטה בפעולות המנוגדות למדיניות ארה"ב. מחוקקים ומועמדים שמתחו ביקורת על מדיניות ישראל בקול רם מדי הסתכנו בלהיות מתויגים כאנטי-ישראלים ואולי אפילו אנטישמיים, ועמדו מול יריב ממומן היטב בבחירות הבאות".