חיסול. אילוסטרציה
חיסול. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

סוכנות הידיעות AP מביאה היום (ראשון) פרטים חדשים על החיסול הנועז של מספר 2 באל קאעידה בלב טהרן, שעל פי דיווחים זרים בוצע על ידי סוכנים של המוסד.

ארבעה בכירים במערכות הביטחון והמודיעין האמריקאיות סיפרו כי ארה"ב סיפקה מודיעין לישראל היכן נמצא אבו מוחמד אל-מסרי ואת הכינוי בו השתמש באותה תקופה.

הסוכנים הישראלים ביצעו את ההתנקשות כאשר הם רכובים על אופנוע בלב טהרן ב-7 באוגוסט, יום השנה להפצצת שגרירויות ארה"ב בניירובי שבקניה ובדר א-סלאם בטנזניה בשנת 1998.

האמריקאים מאמינים כי אל-מסרי השתתף בתכנון אותם פיגועים, והיה מבוקש על ידי ה-FBI באשמת פעילות טרור.

שניים מהבכירים האמריקאים שהתראיינו לסוכנות AP, אחד מהם חבר בקהילת המודיעין עם ידע ישיר על המבצע והשני קצין CIA לשעבר שתודרך בנושא, אמרו כי ההתנקשות בוצעה בידי שניים מחברי יחידת "כידון" של המוסד. אחד מהם גם טען כי בתו של אל-מסרי, מרים, שהיתה נשואה לחמזה, בנו של אוסמה בן לאדן, היתה אחת המטרות של המתנקשים ולא נורתה למוות בטעות.

ארה"ב האמינה כי הבת מיועדת לתפקיד מנהיגותי באל-אעידה והמודיעין האמריקאי סבר שהיא מעורבת בתכנון מבצעי. חמזה עצמו חוסל בשנה שעברה במבצע אמריקאי נגד הטרור באזור אפגניסטן-פקיסטן.

המחבל אל-מסרי היה ברשימת המבוקשים הבכירים של ארה"ב, אך נוכחותו באיראן, מדינה בעלת היסטוריה ארוכה של עוינות כלפי אל-קאעידה, הציבה מכשולים משמעותיים בפני תפיסתו או הריגתו.

בסוכנות הידיעות AP טוענים כי העובדה שאיראן הסתירה את אחד מבכירי אל-קאעידה בשטחה עשויה לסייע לראש הממשלה נתניהו וממשלת ישראל לשכנע את ממשל ביידן בנחיצות המשך הסנקציות והלחץ הבינלאומי על טהרן.