נתניהו עם ראשי מדינות אפריקה
נתניהו עם ראשי מדינות אפריקהצילום: חיים צח / לע"מ

מחקר חדש של המשרד למודיעין בחן את פוטנציאל הקשרים בין ישראל למדינות אפריקה, בהתבסס על ‭ 150‬ מאגרי מידע שונים.

בעיתון 'ישראל היום' הובאו ממצאי המחקר לפיהם ישראל יכולה לגרום - בטווח זמן מהיר יחסית - לשש מדינות באפריקה לשנות את אופן ההצבעה שלהן, אך הדבר מותנה בקידום אינטרסים משותפים לאותן מדינות ולישראל.

במסקנה חשובה לא פחות, חוקרי משרד המודיעין מתריעים כי טורקיה וסין מגבירות את אחיזתן באפריקה. המחקר מצא כי "טורקיה, רק בעשור האחרון הגדילה את כמות הנציגויות הרשמיות שלה באפריקה כמעט פי ארבעה". עוד מודגש כי סין מרחיבה מאוד את השקעותיה ביבשת.

על רקע זה מציע המחקר להתמקד בשש מדינות. טוגו, רואנדה, דרום סודאן, קמרון והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו. על מנת לקרב אותן, על ישראל לסייע להן "ב'סלילת דרך' עבורן להישגים שונים בוושינגטון".

נוסף על כך, על פי החוקרים, ישראל יכולה לשתף פעולה עם מדינות אלה בתחומי הביטחון השוטף והלוחמה בטרור, בניית תשתיות, ניצול משאבי הטבע וטכנולוגיה. יצוין כי בפועל, לפחות בחלק מתחומים אלה, אכן שיתופי הפעולה קיימים ומתחזקים זה מספר שנים.

"עבור כלל המדינות בולט כי הנכס הייחודי ובעל המשקל הרב ביותר שמחזיקה בו ישראל למולן הוא 'פתיחת הדלת' והתקרבות לוושינגטון וקידום אינטרסיהם למולה. יכולות ישראל לתרום למדינות מידע ואמצעים בתחומי השכלה ואקדמיה, חקלאות, בריאות ומים, יכולים להוות נדבך משלים לעניין היחסים עם ארה"ב בסך המאמץ הישראלי לשינוי דפוס ההצבעה", נכתב בפרק המסקנות.

עם זאת, החסם העיקרי בפני חיזוק הקשרים עם מדינות אפריקה, הוא העובדה שהן נשלטות בידי דיקטטור. "גורם מפתח המשפיע ביותר על יכולתה של המדינה לנקוט קו פרו-ישראלי יותר, הוא דמותו של המנהיג, ההיסטוריה שלו, הלגיטימציה שלו בזירה הבינ"ל ובעיני השותפות האפריקניות", מסיקים החוקרים.