היתר בנייה
היתר בנייהFREEPIK

לפני הקמת עסק חדש, תכנון מפעל או הסבת בניין מגורים לבניין משרדים יש לקבל היתר מיוחד מהרשויות העירוניות.

לרוב מדובר בהליך סבוך הדורש הגשה של מסמכים שונים, תוכניות של אדריכלים, חוות דעת של מהנדס, אישורים של המשטרה, מכבי האש ועוד אישורים רבים נוספים. רק לאחר הגשת כל האישורים הנדרשים ותשלום ההיטלים ניתן לקבל את ההיתר המיוחל.

למרבה הצער, חברות ועסקים רבים מגלים כי הדרך רצופת מכשולים ואם מבצעים את התהליך ללא ידע מוקדם עשויים לזכות להתנגדות מצד וועדת הרישוי. כיצד תבצעו את התהליך ללא משוכות מיותרות? למרבה המזל יש מי שיעשה זאת עבורכם.

אילו אישורים נדרשים מכם?

הרשויות העירוניות לא ממהרות לציין בפניכם אילו אישורים יש להציג כדי לקבל היתר בניה. בדרך כלל, ההיתר ידרוש תכנון מדויק של מהנדס שיכלול את השימושים החורגים המבוקשים בנכס, את החיבורים הנדרשים לתשתיות ועמידה במגוון רחב של הנחיות.

מטרת תהליך הרישוי היא לוודא שהנכס לא ישמש לאחר שינויו כמפגע תברואתי ולא יסכן את הנמצאים בו. לצד ההנחיות הללו יש לעמוד גם בתוכניות העירוניות לשימוש בכל נכס. למשל, קיימים אזורים בעיר שאינם מיועדים למגורים, ולכן תתקשו לקבל אישור לשינוי הייעוד של בניין משרדים לצורך זה. באזורים אחרים, למשל, מבני מגורים אינם יכולים לשמש להקמת מגדל משרדים משום שהם פוגעים בנוף. לכן, טרם רכישת הנכס כדאי לערוך בירור מקיף בדבר השימושים המותרים בו.

קבלת הטפסים הנכונים

הצלחתם למצוא נכס שיכול לקבל את האישור הדרוש? מצוין. אך כעת, תדרשו להכין את המפה הטופוגרפית, להתייעץ עם אדריכל המכיר על בוריין את ההנחיות המתאימות ולהגיש לרשות המקומית את המסמכים המתאימים.

כאן, חשוב לדעת, כי יש הבדל מהותי בין הערים. טפסים שהיו רלוונטיים להגשת אישור באשקלון לא יהיו רלוונטיים להגשת אישור בחיפה או בתל־אביב.

למרבה המזל כיום קיימות חברות המכירות על בוריין את הדרישות של הרשויות השונות, ומסוגלות לצלוח את ההליך הבירוקרטי הסבוך עבורכם.

הן מבצעות את המדידות כחוק, בוחנות את התב"ע באזור, מוציאות נסח טאבו עדכני ומפעילות מהנדסים שיכולים להעביר את התוכנית ולהגיש את הבקשה עבורכם. חברות אלה גם מפרסמות את הבקשה כפי שהחוק דורש, ואם קיימות התנגדויות הן מסייעות לכם לפעול לקבלת אישור השימוש החורג.

קבלת טופס ארבע – כמעט רואים את הסוף

לאחר הנפקת היתר בנייה אתם צריכים לקבל עוד שני אישורים אחרונים המכונים "טופס 4" ו-"טופס 5". אישורים אלה מהווים אסמכתה לכך שניתן לחבר את המבנה לתשתיות כמו חשמל, מים וטלפון (טופס 4).

לאחר מכן מתקבל אישור מהרשות העירונית (טופס 5), שהבנייה הסתיימה וניתן להתחיל לאכלס את המבנה או לקבל רישיון עסק ולהתחיל לעבוד. לסיכום, מומלץ בחום להיעזר בחברה המלווה אתכם בכל התהליך החל מהתכנון הראשוני ועד קבלת טופס 5, בזריזות ובקלות תוך צליחת כל המשוכות הבירוקרטיות בדרך.