עו"ד חיים בלייכר
עו"ד חיים בלייכרצילום: יוני קמפינסקי

משטרת ישראל ושירות בתי הסוהר יפצו קטין בסכום של 19 אלף שקלים, לאחר שבמהלך מעצרו הופרו זכויותיו.

פסק הדין התקבל בפשרה בגין בתביעה שהוגשה לבימ"ש השלום בירושלים כנגד שורה של הפרות זכויות של הקטין בידי שוטרים מימ"ר ש"י וסוהרים משרות בתי הסוהר.

על פי כתב התביעה מלבד שמעצרו של הקטין היה מעצר שווא, הוא הובל בפומבי בעודו אזוק ע"י אנשי משטרה ושב"ס וזאת בניגוד לדין ולנוהל.

בנוסף, הנער עבר חיפושים בערום חלקי ומלא ע"י המשטרה ואנשי שב"ס בלא צורך ובניגוד לדין, לנוהל ולפסיקה.

התביעה הוגשה באשר למעצר של הנער בשל טענה כי הפר צו הגבלה מנהלי. הצו שניתן לו בשנת 2016 כלל הרחקה משטחי יו"ש למשך שלושה חודשים ודרישה לתת כתובת מגורים בה ישהה בזמן הצו.

הוא נאלץ לנדוד מבית לבית ולישון באוהלים זאת לאחר שאנשים שהסכימו לארח אותו בביתם הוטרדו בשעות הקטנות של הלילה על ידי שוטרים שבאו לביקורת מידי לילה.

לבסוף עבר הנער לגור באוהל יחד עם הוריו אשר נדדו אל מול ביתו של חותם הצו בשכונת בית וגן. הקטין לא מצא כתובת מגורים אחרת לשהות בה ואז הוגש נגדו כתב אישום אך בימ"ש השלום בפ"ת הורה על זיכויו.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו אשר ייצג את הנער אמר כי "פסיקת הפיצויים דורשת חשבון נפש של המשטרה ושאר הרשויות שעסוקות באכיפה כלפי בני נוער אידאליסטים שפועלים מתוך אהבת העם והארץ".

"גם אם לדעת הרשויות דרושה אכיפה כנגד אותם נערים עליהם לעשות זאת ביחס של כבוד ובהגינות. אני מקווה שהסכום שישולם ייתן מעט פיצוי על ההתעמרות הרבה שנעשתה כלפיי התובע בהיותו קטין בן 15 שנים בלבד. ברוך ה' התובע היום בעל משפחה וממשיך לדבוק ביישוב הארץ ואין ספק שהפיצוי ישמש לשם מטרות טובות", דברי בלייכר.

ממשטרת ישראל נמסר: ''נגד הצעיר הוצאו צווי אלוף בשל מעורבותו האישית בפעילות בלתי חוקית ואלימה. בשל הפרת הצווים הוא נעצר ובהמשך הוגש נגדו כתב אישום. בסיומו של ההליך הפלילי, החליט ביהמ"ש לזכות את התובע מחמת הספק. נמשיך לפעול בנחישות למיגור פעילות בלתי חוקית המסכנת את שלום הציבור ולצד זאת יופקו הלקחים הנדרשים''.