דינה זילבר
דינה זילברצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

המילים זכויות אדם ושוויון שוב ושוב מציפות אותנו. שוב ושוב בג"ץ קובע שמעשים שונים מהווים פגיעה בזכויות אדם אפליה או חוסר שוויון. אז האם לכולם מגיע שוויון וזכויות אדם? כנראה שלא.

השבוע השתתפתי בשני דיונים בכנסת שלכאורה שונים אחד מהשני אולם בפועל הם נובעים מאותו שורש. האם אנחנו אורחים פה במדינה או אזרחים שווי זכויות? לצערי אינני איש בשורות עדיין.

הדיון הראשון נגע להנגשת מערת המכפלה. בלי להלאות אתכם בפרטים מערת המכפלה הינו המקום השני בקדושתו לעם היהודי וקדוש כמובן גם לשאר בני הדתות. במקום מבקרים שני מיליון איש בשנה ביניהם מאות אלפים מחו"ל.

חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות שהינו חלק מחוק יסוד כבוד האדם וחירותו קובע שחייבים לאפשר לכל אדם את הזכויות לחופש תנועה ואפשרות להשתלב בכל מקום כשאר האנשים ללא שום קשר למגבלות גופניות כאלה או אחרות.

הנגשת מערת המכפלה איננה עולה הרבה כסף ולכאורה פשוט היה צריך ליישם את החוק ולבנות מעלית במקום.

בפועל זה כמובן לא קורה. תושבי יהודה ושומרון או סתם אנשים שרוצים לבקר במערת המכפלה מופלים לרעה. בעוד כל בית מרקחת וכל תיאטרון מונגש מערת המכפלה לא נגישה .

מה עם שוויון? זכויות אדם? הצחקתם אותנו. ביהודה ושומרון דואגים לזכויות אדם אבל של מחבלים ובני משפחותיהם.

הדיון השני עסק בדרישה של מאות אלפי אזרחים דתיים וחרדים לקבל ארבעה ימים בשנה לרחצה נפרדת במעיינות טבע. כן ארבעה ימים מתוך 364 ימים בשנה . וגם הארבע ימים האלה רק בבוקר כך שבפועל מדובר ביומיים וגם היומיים האלה מדובר רק באתר טבע אחד וגם בו מתוך שלוש בריכות הציבור הדתי יקבל בריכה אחת כמובן הכי קטנה.

ואת הכבשת הרש הזאת בלמו ועצרו כל אבירי השוויון וזכויות אדם.

בדיון בכנסת השתתפה המשנה ליועמ"ש הגברת דינה זילבר. הרבה אנשים בפרט בציבור הדתי והחרדי שונאים אותה וחושבים שהיא רודפת חרדים. אני ממש לא חושב כך. ובכלל אני בורח משנאה .

בדיון היא דיברה על החשיבות הרבה של מאבק בהדרת נשים ועוד דיבורים כאלה על שוויון וזכויות אדם כשהיא לא שמה לב שעצם המעשים שלה הם הם הפוגעים בשוויון. במהלך הדיון היא טענה שבכלל מודבר בצורך שולי. והראיה? שאולי שני אנשים פנו אליה עד היום. בעקבות זה פנו אליה עד כה מאות במייל ואתם מוזמנים לפנות.

אבל מה שמדהים שיומיים אחרי היא גיבתה את שר המשפטים אבי ניסנקורן על החלטתו לשנות את הטפסים מאבא ואמא להורה אחד והורה 2.

ושימו לב לדבריה ואני מצטט "אציין כי שינוי הטפסים הצפוי מבשר מגמה חיובית של הכללה והנגשת השירותים הציבוריים לכלל הקבוצות והמגזרים באוכלוסייה, תוך התייחסות מכבדת וראויה להורים ומשפחות באשר הם. לדידי, שינוי זה הולם את עקרונות היסוד של שיטתנו המשפטית בכל הנוגע לשמירה על כבוד האדם והבטחת השוויון לכלל האזרחים, עליהם נמנית גם האוכלוסייה הלהט"בית. בצלמם".

שימו לב כמה מדובר פה על הכללה הנגשה כבוד שוויון. אבל זה רק לקהילה הלהטבי"ת. לקהילה הדתית והחרדית כנראה מגיע קצת פחות שוויון וזכויות אדם.

פשוט מדהים שרק בישראל יוגש כתב אישום נגד יהודי שקרא קריאת שמע בהר הבית. לא צעק לא השתולל לא הרביץ. התפלל בשקט זהו. בעוד למוסלמי כמובן מותר להגיד דבר דומה.

פה אבירי השוויון וחופש פולחן אותם אלה שנלחמו למען נשות הכותל דוממים.

כי בישראל זכויות אדם ושוויון זה חשוב בתנאי שאתה משתייך למגזר הנכון. אם חלילה מישהו יסרב לשלוח משלוח לתל אביב כי גרים שם שמאלנים כל המדינה על הרגליים. אבל לא לשלוח מעבר לקו הירוק? זה מאה אחוז בסדר גמור. להסית נגד ערבים אתה תיפסל מלרוץ לכנסת? אבל נגד חרדים תקודם לראשות העיר טבריה.

הכותב הוא מנכ"ל בצלמו ארגון זכויות אדם ברוח יהודית