אלחנן גלט: נצמצם את מספר מבחני הבגרות

מנכ"ל ישיבות ואולפנות בני עקיבא: הקורונה הייתה זרז לצמצום מספר בחינות הבגרות ולהרחבת מגוון המגמות בשל איחוד מוסדות בזום

שמעון כהן - ערוץ 7 , א' בכסלו תשפ"א

אלחנן גלט
אלחנן גלט
צילום: מירי צחי

מנכ"ל מרכז ישיבות ואולפנות בני עקיבא, אלחנן גלט, מספר בראיון לערוץ 7 על היערכות לקראת צמצום בחינות בגרות החובה, וזאת כחלק מלקחי תקופת הקורונה.

"אנחנו כבר פועלים זמן רב בשיח עם משרד החינוך, בלי קשר לקורונה, אבל אי אפשר להתעלם גם מהמשמעות הזו, על הצורך לצמצם את מספר בחינות הבגרות של התלמידים שלנו", מספר גלט המדגיש כי ברור ש"מבחן הבגרות יוצר מוטיבציה והשקעה לימודית נקודתית אצל תלמידים רבים", אך עם זאת "חלק מהמבחנים הללו הפך לתעשייה של מיקוד נושאים ובליסת חומר זמן קצר לפני המבחן ושכחה של הדברים יום אחרי ואולי גם באותו יום של המבחן".

"אנחנו רוצים לייצר איזון שגם ייתן חשיבות גדולה לנושאי הליבה, שאצלנו מעבר למתמטיקה אנגלית ולשון, יש גם חשיבות מרכזית לעולם של תורה, תורה שבעל פה וכו', אבל לאחר מכן כל המגמות צריכות להתמקד לשני נושאים שהתלמידים אוהבים ובוחרים, ולא להתפרס לנושאים רבים שאפשר ללמוד גם בלמידת חקר ובסקרנות ובכלים חדשים ולאו דווקא להיבחן על כל החומרים הללו במבחן בגרות מסודר".

"יש מקום לשיחה מעמיקה יותר על זה. אבל כיוון שהמבנים מתחלקים בין המבחנים החיצוניים לבין ציונים מוסדיים, טוב יותר להתמקד במספר נושאים מרכזיים. הרי בין כה וכה אנחנו יודעים שהבנים והבנות יעברו שירות צבאי ושירות לאומי ואחר כך יבחרו את המקצוע שאותו ילמדו ברמה האקדמית ואנחנו רוצים לכמה שיותר תלמידים להתקבל לאקדמיה ואנחנו רוצים לפשט את הליכי הקבלה לאקדמיה כך שמעגלים נוספים של תלמידים לא יחששו להיכנס ללימודים אקדמאיים".

מוסיף גלט ואומר: "אנחנו מקווים שננצל את תקופת הקורונה שבה יש קונצנזוס של הסכמה לצמצום כמות המבחנים, ננצל את ההזדמנות הזו כדי ליצור את צמצום מבחני הבגרות". לדבריו בשלב זה "אנחנו בשיח עם אנשי משרד החינוך, ואני חושב שההזדמנות שנקרתה בפנינו עקב מגבלות הקורונה תהווה קטליזטור מעולה ליישום גם כפיילוט וגם כמענה עתידי לצמצום שאינו ביטול גמור כמובן. הצמצום הזה נדרש לאור ההתקדמות המוגזמת שבה תלמידים לקחו עוד ועוד מגמות על והגיעו לנקודות מוגזמות והגולם לפעמים קם על יוצרו. אנחנו רוצים שילמדו גם מקצוע הומאני ושילמדו יותר את מה שמעניין אותם, מה שייצור יותר סקרנות ומוטיבציה אצל יותר תלמידים".

ומה באשר למקצועות היהדות שאת חשיבותם מדגיש גלט שוב ושוב, אולי גם בהם כדאי לשנות את המתכונת ממתכונת מבחן הבגרות שגורם להתרחקות ממקצועות התלמוד והתורה שבעל פה שממילא לא מקדמים אותם בכניסה לאקדמיה? גלט משיב: "אני מקווה שאני נותן מענה הגון ושקוף לשאלה הזו. לכשנגיע לימות המשיח בהיבט העמוק כולם ילמדו תורה לשמה. עד אז יש הרבה לימוד תורה לשמה בעולם הבוגר, בדף יומי ובקביעויות שונות, אבל חז"ל כבר המשילו את הדברים לתלמיד הבורח מבית הספר, תלמידים צריכים מסגרת".

לטעמו לא בביטול מסגרת בחינת הבגרות יינתן מענה לאהבת הלימוד אלא באפיקים אחרים: "צריך מחנכים מעולים, שנוצרים יותר ויותר בתוכנו, והם יצליחו להאהיב את המקצוע. זה האתגר שלנו, ולא על ידי ביטול המבחנים". עוד הוא מציין בדבריו כי "אין ישיבה או אולפנה שאנחנו לא בודקים מעבר ללימודי הקודש הפורמאליים כמה עוד לימודים יש בהגדרה של רשות ובחירה. אנחנו רואים אותם לומדים בהפסקות, משלימים פרקים ברמב"ם במשנה ובתנ"ך. אנחנו שמחים לראות מאות תלמידים מסיימי מסכתות כשזה לא מחובתם. זה מראה לנו שאם זרענו זרע של אהבת תורה על ידי המחנכים והמנכות נקבל תלמידים אוהבי תורה שילמדו מעבר למה שהם חייבים לעשות".

על המועד שבו נתחיל לראות את צמצום היקף בחינות הבגרות, לא ממהר גלט לתת תשובות ועם זאת הוא אומר כי הוא "בטוח שבתוך זמן קצר תהיה על כך הודעה של משרד החינוך לגבי שנת הלימודים הנוכחית. אנחנו יודעים שבשבוע הבא כנראה תלמידי י"א י"ב צפויים לחזור ללימודים פורמאליים יותר, ובשנה הזו נראה שיהיה צמצום של מבחני הבגרות, זה יהיה הקטליזטור שיביא את שר החינוך לייצר פיילוט לשנת הלימודים תשפ"ב".

"לא לשכוח שמבחני הבגרות הם רק מרכיב אחד. אנחנו מחויבים לסט ערכים יהודי ערכי וציוני. אנחנו אופטימיים מאוד ומעריכים מאוד את דור התלמידים הזה, שבא לידי ביטוי בערכי התנדבות חסד ואיכפתיות לסובב אותם. זה קורה בזכות הבית והישיבות והאולפנות".

עוד מוסיף גלט ומספר על יתרון נוסף של עידן הקורונה והוא היכולת לאפשר מגוון מגמות רחב הרבה יותר בשל האפשרות לאחד תלמידים ממוסדות רחוקים לשיעורי זום משותפים: "בזכות הקורונה אנחנו מחזקים את האפשרויות. בדרך כלל מספרי התלמידים לא מאפשרים מגוון מגמות בכל בתי הספר ויש תלמידים מתוסכלים מכך שלא יכלו ללמוד מקצוע מסוים. לעומת זאת כאשר יש לימוד מרחוק אנחנו מבצעים איחוד מוסדות ולומדים דרך שיעורים שנמצאים בענן וכך יכולים תלמידים ללמוד יחד ממוסדות שונים".

אם חשבנו שלא ניתן להגיע לרמת מצוינות דרך לימודי הזום מוסיף גלט ומספר: "כמדי שנה הוצאנו קבוצת תלמידים מצטיינים למאיץ החלקיקים בשווייץ, חלקם למדו פיזיקה עם מורה וחלקם גילו לנו שלמדו את זה בלמידה עצמית במסגרת מיזם של למידה מרחוק".