Yaakov Tesler Tessler טסלר
Yaakov Tesler Tessler טסלרNoam Revkin Fenton/Flash90

בנאום שנשא במליאת הכנסת לציון "יום זכויות הילד" התייחס יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ יעקב טסלר למצב החינוך בעקבות תקופת הקורונה ואמר כי ישנם כבר 140 אלף נושרים ממערכת החינוך.

"מיליארד ילדים בעולם נעדרו מספסל הלימודים בתקופת הקורונה. 30 מיליון ילדים בעולם לא יחזרו לבית הספר. 140 אלף ינשרו מבית הספר בגלל הקורונה. ואם נזכור כי על כל נושר רשמי יש שניים סמויים, המספר הוא כפול ומשולש", אמר.

"הזכות, ובאותה מידה גם החובה הבסיסית ביותר בעולם בכלל, ובמסורת היהודית בפרט, היא לחינוך והכוונה. הזכות הזו חייבת להישמר בכל מצב ולא ניתן לפגוע בה. למרבה הצער, בחסות הקורונה, מנענו מהילדים את הזכות הכי בסיסית הזו. גזלנו מהילדים את החינוך ואת העתיד. המשבר עלול להותיר אחריו דור שעתידו נפגע באופן אנוש. איבדנו דור שלם".

ח"כ טסלר ציין כי על פי מחקר שנערך לאחרונה, ילדים פקיסטנים, אשר לא יכלו לפקוד את בית הספר לתקופה של שלושה חודשים בלבד ב-2005 בעקבות רעידת אדמה, הראו לאחר ארבע שנים, סימנים לכך שהפסידו שנה וחצי של חינוך. "השלכות של שלושה חודשים, שווים להפסד של שנה וחצי. קל לשער ולא צריך לנחש מה יהיו ההשלכות של סגירת מערכת החינוך לחודשים על גבי חודשים".

"חודשים ארוכים שהילדים נמצאים בבית. מערכות הרווחה והחינוך מדווחות כבר עכשיו על נסיגה חמורה בכל האינדיקטורים, אבל זה לא מדליק תמרור אזהרה לאף אחד. מדברים על פתיחת מערכות החינוך בערים ירוקות וכתומות. מצב החינוך הוא אדום! אדום בוהק!! המצב זועק לשמים!" זעק טסלר. "אנו עדים לזעקה אילמת של עשרות אלפי ילדים. הילדים זועקים ולא שומעים. הילדים מתחננים לעזרה ולא שומעים. הפכנו להיות אטומים. לא שומעים!"

"את מה שראו עיניהם הצופיות למרחוק של גדולי ישראל שליט"א, רואים כבר היום כולם. הנזקים מסגירת מערכת החינוך הם בלתי הפיכים. כיום, במרבית מדינות העולם, גם בתקופות סגר, מערכות החינוך ממשיכים להתקיים כרגיל. העיקרון הוא: כמו שישנם מקומות חיוניים שלא יסגרו בשום מצב, כך מוסדות החינוך לא יסגרו!"

"חודש כסליו הוא חודש האור", סיים ח"כ טסלר ואמר, "בואו נכניס אור בילדים. נתאחד כדי להציל את הילדים שעוד ניתן להציל, ולהשקיע משאבים ותכנית שיקום כדי להאיר את החשיכה. נכניס בהם מעט אור הדוחה הרבה מהחושך".