שיעול יבש
שיעול יבשRF123

יום אחד התחלתם להשתעל. שיעול יבש וטורדני שמפריע לכם לישון בלילה ומעיר את כל בני הבית ועל אף שכבר החלמתם מזמן מצינון או שפעת, הוא ממשיך להפר את שלוותכם.


שיעול יבש הוא תופעה נפוצה ובמיוחד שיעול יבש אצל ילדים ובניגוד לשיעול רטוב שנחשב לשיעול פרודוקטיבי המלווה בליחה, שיעול זה אינו מלווה בריר או ליחה אך לרוב מלווה או יוצר גירוי בגרון.
שיעול יבש יכול להופיע במגוון סיטואציות כמו למשל, בעקבות זיהומים שונים דוגמת שפעת או צינון ודלקות שיוצרות קשיי נשימה והוא נפוץ גם בקרב מי שסובל מאסתמה. שיעול יבש יכול להיות גם בתגובה אלרגית לאבק, עובש או שאיפה של חומרים אלרגניים כאשר כל אחד יכול לגלות תגובה אלרגית למשהו שונה ולכן, יש לחפש מה בדיוק הוביל לאלרגיה זו כדי להימנע או להקל להבא.


אצל ילדים נפוצים מצבים של בליעת גוף זר שגורם לשיעול וחשוב מאוד לחלץ במהרה את הגוף הזר לפני שהגוף ייקלע למצוקה במיוחד מצוקה נשימתית. במהלך החורף גם שינוי טמפרטורה וחשיפה לקור קיצוני יכול לגרום לשיעול יבש ומי שנוהג לדבר הרבה במסגרת עבודתו יחווה לעיתים שיעול יבש בעקבות שימוש קיצוני במיתרי הקול.

כמה זמן עשוי להימשך השיעול ואיך ניתן להקל?
לרוב שיעול יבש אשר נובע משפעת או צינון יימשך שבועיים אך שיעול ויראלי יכול להימשך אפילו 8 שבועות ויותר ואם מדובר בשיעול המלווה בסימפטומים מעוררי דאגה חשוב לגשת ולבדוק אצל הרופא מדוע השיעול אינו חולף ולבצע את הבדיקות הרפואיות הנדרשות לטובת העניין.

בינתיים חשוב מאוד לנסות ולהקל על שיעול יבש, כי הוא יכול לפגוע מאוד בתפקוד ובאיכות החיים ובמיוחד בשינה. שנת לילה לקויה עשויה להחליש את המערכת החיסונית וכך יתכן מצב של מעגל קסמים בו השיעול פגע בשינה וחליתם שוב והיות וחליתם שוב המשכתם להשתעל וחוזר חלילה.
כדאי מאוד לנסות לשנות את מנח השינה כדי לישון טוב יותר בלילה על אף השיעול ובמיוחד להרים את הראש עם כרית שמספקת תמיכה. אפשר להשתמש גם בשמנים ארומתרפיים להרחה כדי להקל על השיעול כמו שמן אקליפטוס. מכשיר אדים אף הוא יכול להקל ובכל מקרה, כדאי להזרים לחדר אוויר צח ולנקות אותו מגורמים אלרגניים שיכולים להחריף את השיעול כמו אבק, עישון ומזהמים שונים.

שתיית נוזלים חיונית מאוד בהתמודדות עם שיעול כי התייבשות רק תחמיר את המצב. נסו לשתות מרק עוף צח, תה עם דבש כשהדבש בעצמו תורם מאוד בהקלה על השיעול וכדאי להעשיר את התה גם בחליטות של קורנית שמסייעת להתמודדות עם השיעול. מומלץ להימנע ממאכלים שמגבירים שיעול כמו מוצרי חלב וכן להקפיד על מנוחה ואם השיעול מלווה בנזלת, ניתן להשתמש בתמיסת מי מלח או ספרי מי מלח לטיפול בנזלת וכך להקל על השיעול היבש.