שום דבר, אבל שום דבר, לא יזיז את שר הביטחון לשעבר משה בוגי יעלון מעמדתו, שתמציתה, בערך, היא: כל מה שביבי עושה – הכל לרעה. לא החיסונים, לא הסכמי השלום, ובטח לא התחלואה הצונחת בקורונה.

בראיון לאבי בלום ומשה גלסנר, בתכנית 'שחור לבן' בערוץ כנסת, יורה יעלון לכל עבר. אבל, גם מודה שנלחץ אל הקיר, על ביקורת שיש לו כלפי התנהלותו של יאיר לפיד, לפחות בכל הנוגע לקורא עליו תיגר מתוך יש עתיד, חה"כ עופר שלח.

אבל, יעלון גם מודה, כי ערב הבחירות הוא ייעשה "הערכת מצב, באשר למועמד בעל הסיכויים הרבים ביותר לנצח את נתניהו.

מר יעלון, לא נעים לבשר לך, אבל לביבי הולך קלף אחרי קלף. אחרי מה שהיה עם פייזר, הגיעה ההודעה של מודרנה - מעל 94 אחוזי יעילות, זו החברה שהוא סגר איתם בהתחלה. לא רק שהוא הולך לבחירות, יש לו גם קמפיין מוכן ומזומן – האיש שהביא לנו את החיסונים...

"אפשר לרמות את חלק מהאנשים חלק מהזמן, אי אפשר לרמות את כל האנשים כל הזמן. אי אפשר לרמות משפחות של 2730 נפטרים, ואי אפשר לרמות מיליון מובטלים. זה נכון גם לגבי עשרות אלפי עסקים קורסים, וילדים שנמצאים בבית במקום במערכת החינוך. אני מציע מצד אחד להתאמץ להגיע לחיסון, ומצד שני - לנסות לייצר מערכת מתפקדת במדינת ישראל בהנחה שהנגיף עוד יהיה איתנו. האופן בו בנימין נתניהו עם ממשלתו המנופחת והמנותקת, מנהלים את המשבר הזה- היא מופקרת, וזה אחד המחדלים שאנחנו הנוראים שאנחנו מתמודדים איתו".

אתה תמיד ידעת להבדיל, ולתת לביבי ציון לשבח, למשל בטיפול מול אובמה. האם לפחות בעניין החיסונים אתה מוכן לתת לו ציון לשבח?

"אני לא יכול לתת ציון לשבח. מדינת ישראל הייתה צריכה להיות מובילה בעולם מבחינת מוכנות לחירום, ולא מהמדינות האחרונות. בסוף, אנחנו מובילים בתחלואה, באבטלת קורונה ואפילו בתמותה. זו צריכה להיות ההשוואה, וזו התנהלות מופקרת. אפשר להסתכל על דיוני הקבינט הארוכים שמסתיימים ללא החלטה".

אולי זה אומר שהם מנהלים ביותר רצינית ומנהלים דיונים מקצועיים וארוכים?

"דיונים ארוכים לא מצביעים על קבלת החלטות נכונה, ראש רח"ל התמנה רק לפני שבועיים, בעוד שרח"ל הייתה צריכה להיכנס לכוננות עוד בתקופה של בנט. פיקוד העורף היה צריך לתפקד כמו שצריך ב-1 בספטמבר, אנחנו מנהלים את האירוע הזה כבר ממרץ, אם לא מפברואר".

אתה מאלו שתקפו את ראש הממשלה על יחסו לפרקליטות, למשטרה, לגורמי אכיפת החוק – והנה אתה השבוע תוקף את המשטרה כאשר הם עצרו את שיירת הצוללות בכביש 1, אז כל אחד תוקף את הרשויות כשלא מתאים לו?

"ממש לא, אני לא תוקף את המשטרה, יש לי ביקורת קשה על מחוז ירושלים ולא על שאר המשטרה.
כשמדברים על זכות המחאה, תפקידה של המשטרה לאפשר למחות ולא להגיע לאירועים אלימים ללא צורך".

אבל אין לדבר סוף, בסוף כל אחד יכול להגיד, אני רק ההוא ורק ההוא. מה ההבדל בין אלה שתוקפים את מנדלבליט או שי ניצן? בסוף כל אחד יכול לומר רק ההוא לא בסדר..

"אני נזהר מאד בכבודם של לובשי מדים ומשרתי ציבור, אבל זה לא אומר שכולם בסדר, אני חושב שמה שקורה במחוז ירושלים זה רוח רעה שמי שמפיץ אותה זה מי שיושב בבלפור. ביקורת מותר, זה לא דה-לגיטימציה".

להגיד משטרת אוחנה זו לא דה-לגיטימציה?

"מגיע להם ביקורת, אבל זה לא על כולם. בהפגנה שהייתה במוצאי שבת בתל אביב מחאו כפיים לשוטרים שאפשרו להם למחות, בירושלים זה מתנהל אחרת. גם תרבות של שקר שחודרת לשם".

מטרת העל שלך, עבורה חברת ליאיר לפיד - היא הורדת נתניהו מכיסאו, אם תראה שע"פ הסקרים יאיר לפיד לא מצליח לספק את הסחורה ומנגד יהיו חלופות, אתה תשקול אותם?

"אני מציע לא לעסוק במצבים היפותטיים. לקראת בחירות יהיה צריך לבצע הערכת מצב ולראות שעל קו הזינוק יש אלטרנטיבה שלטונית, שהיא לא זו שתיתן חסינות או התגברות לנתניהו. בנט למשל, לא מעז לומר שהוא לא ייתן - כי הוא כבר נתן חסינות לנתניהו. בזה תיגמר הדמוקרטיה הישראלית".

בבחירה בין בנט לביבי, מה אתה מעדיף?

"אני מעדיף שמדינת ישראל תחזור למסילה, עם מנהיגות שיודעת מה לעשות, ועוד לפני הקורונה הייתה לי ביקורת קשה על ניהול המדינה שאין לה תוכניות רב שנתיות בכלום חוץ מביטחון. לכן צריך ליצור אלטרנטיבה שלטונית שתתקן את מה שניזוק כבר, צריך תרבות אמת ומנהיגות שנותנת דוגמא אישית ומפגינה צניעות ואכפתיות לעם. אנחנו מדינה שחיה עדיין על אדי הדלק של יכולות הציבור בהיי-טק, זה לא בזכות הממשלה. לכן יש כל כך הרבה מה לעשות, ואני מקווה שעד הבחירות תהיה אלטרנטיבה שלטונית ברורה שהציבור יוכל לתת בה אמון.

אפרופו כלכלה והיי-טק ואי היכולת של הממשלה כאן, אנחנו רואים שחברות דירוג האשראי משאירות את ישראל במצב טוב, אי אפשר שלא לחלוק שבחים לממשלה הזאת.

"כי כרגע אנחנו חיים עדיין על זה שהיינו מדינה עם גרעון נמוך, אפשר להגיד לשבחה של הממשלה שלא הפריעה".

אנחנו כנראה נקבל את הנשיא ביידן בינואר ואתה היית לצד נתניהו בתקופת אובמה בשנים מאד קשות. ראינו מה שכתב עליו אובמה בספרו: "מנהיג חכם, ערמומי, קשוח, היכולת שלו לתמרן בתוך הפוליטיקה הפנים אמריקאית היא פנומנלית...", יכול להיות שדווקא עכשיו אנחנו צריכים את נתניהו מול ממשל דמוקרטי, ולא מישהו אחר

"גם אני יכול לשבח את תפקוד נתניהו בשנים 2009-2013. כל מנהיג בארצות הברית גם אובמה, בדברים הבסיסיים למשל בביטחון הבין אותנו. היו ויכוחים איתו בנושא המדיני. אני מקווה שהנשיא ביידן, כמו שממשל טראמפ הבין שצריך לשנות את הקונספציה, לא יוכל להתעלם מהעניין. ולכן אני מקווה שתשונה המדיניות האמריקנית גם כשביידן הוא נשיא ביחס למדיניות של אובמה, ויהיה המשך למדיניות הנכונה יותר של ממשל טראמפ".

אתה חבר בקבוצת הוואטסאפ החדשה שנפתחה ללא עופר שלח?

"אני חבר בקבוצת וואטסאפ של יש עתיד תלם, לא מכיר קבוצות אחרת".

למה מי שקורא תיגר על מנהיגותו של יאיר לפיד נפלט החוצה?

"יש לי ביקורת על ההתנהלות הזאת, אבל היא באמת לא חשובה".

לדעתך, צריך להכיל את קריאת התיגר הזאת של עופר שלח ולהשאיר אותו בתוך המחנה?

"יש גם דרכים לעשות את זה, אני הייתי עושה את זה אחרת".

לפני כמה ימים פורסם בישראל היום מסמך שהכין המל"ל שמדבר על הצוללות ושם, באותו מסמך שנחשף מופיע במפורש בסוף שלא מדובר על תשע צוללות כפי שטענת, אלא על 3 נוספות שיחליפו 3 יוצאות- בסה"כ שש צוללות.

"לצערי זו כתבה שקרית שמבוססת על חלקי אמת. אוגוסט 2015 נתניהו בדיון מצומצם, מניח המל"ל מסמך להעלות את מספר הצוללות בחיל הים ל-9. על המסמך הזה דיברתי והוא קיים בפני הגורמים הרלוונטיים".

אז למה היועמ"ש מגבה אותו 100 אחוז, הוא לא חשוד מאוהדיו...

"שאלה טובה. אני חושד שמישהו אמר לו שבמידה שמעורב בזה דרג פוליטי ברמה של שחיתות, מדינת ישראל לא תקבל את הצוללות וספינות המגן עד שהאורוות לא יינוקו. אני קורא לנקות את האורווה כמה שיותר מהר, כי במחיר עיכוב באספקת הכלים, הפגיעה בביטחון לאומי המשמעותית יותר זה שיש כמה עשרות אנשים בכירים שהגישו תצהירים שאומרים שצריך ועדת חקירה ממלכתית אם לא מטפלים בזה ברמה הפלילית".