אפי איתם - מינוי ראוי ומצוין

האם תת אלוף, בעל עיטור המופת אשר חילץ פצועים תחת אש במלחמת יום הכיפורים אינו דמות ראויה לעמוד בראש יד ושם המקדש את ערך החיים?

יצחק לקס , ג' בכסלו תשפ"א

עו"ד ד"ר יצחק לקס
עו"ד ד"ר יצחק לקס
צילום: מירי צחי

עם הפרסום על הכוונה למנות את אפי איתם ליו"ר הנהלת "יד ושם" נשמעה מיד מקהלה מתוזמרת היטב של פרופסורים אנשי אקדמיה, ניצולי שואה ופוליטיקאים מהשמאל הישראלי אשר בין היתר חתמו על עצומה כנגד הכוונה למנותו כיו"ר "יד ושם".

חותמי העצומה כותבים כי "המשימה של 'יד ושם' לעודד את החברה האזרחית להתבונן באופן פעיל, לערב ולהתערב בכל מקום בו גזענות ושנאה מאיימות על קבוצות וקהילות דתיות, אתניות או אחרות - נמצאת כעת בסכנה. בשל הכוונה למסור את הנהלת 'יד ושם' לידי 'פוליטיקאי בעל דעות ימניות קיצוניות". לדבריהם, המינוי המוצע יהפוך מוסד הנצחה ומחקר מכובד ובעל מוניטין כמו "יד ושם" ל"בדיחה".

על העצומה חתמה גם ההיסטוריונית האמריקאית פרופסור דבורה ליפשטדט, אשר אמרה כי מינויו של אפי איתם הוא בבחינת "שערורייה" ו"טעות קולוסלית" וזאת נוכח רטוריקת השנאה של איתם כלפי ערביי ישראל וכלפי הפלסטינים אשר עומדת בניגוד גמור לערכים ולשליחות של יד ושם".

גם ניצול השואה מריאן טורסקי מפולין כתב לנשיא המדינה: "..אך הוא גם ידוע כאדם בעל דעות קיצוניות, וחלק מהצהרותיו הפומביות מעוררות חששות רבים. אני חושש שהמועמדות הזו תערער מאוד את סמכותו של 'יד ושם' ברחבי העולם".

במכתב ששלחה מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל, קרול נוריאל, ליו"ר מועצת יד ושם הרב לאו כתבה: "..הרקורד המוסרי הבעייתי שלו מהדהד בקרב ארגונים ויחידים אשר שמו להם למטרה להנחיל את לקחי השואה, כולל יד ושם והליגה נגד השמצה".

מטענות המוחים, אשר אין בהם ממש, עולה החשש הכבד כי מה שבאמת מטריד אותם הוא היות אפי איתם איש ימין אידיאולוגי החובש כיפה סרוגה גדולה על ראשו.

האם תת אלוף, בעל עיטור המופת אשר חילץ פצועים תחת אש במלחמת יום הכיפורים אינו דמות ראויה לעמוד בראש מוסד יד ושם המקדש את ערך החיים? האם מי שיישם זאת הלכה למעשה אינו ראוי לעמוד בראש מוסד שכזה?

האם מי שפיקד על סיירת גולני והשתתף במבצע אנטבה בחילוץ יהודים שהופרדו משאר הנוסעים, ממש כמו אז, בגרמניה הנאצית, עת היהודים הופרדו משאר העמים בגלל יהדותם, האם מי שמימש יותר מכל את האימרה האלמותית "לעולם לא עוד" אינו ראוי ממנו לעמוד בראש יד ושם?

האם מי שבעת הגירוש מחבל עזה קבע כי: "מאבקנו יהיה חף מכל ביטוי של אלימות" והוביל להידברות "כדי שמדינת ישראל לא תרד לתהומות שאין מהם חזרה", ומי שהיה מבין מנסחי "אמנת כנרת" השואפת ליצור מכנה משותף לזרמים בציבור היהודי בין ימין-שמאל בין דתיים-חילוניים אינו ראוי לעמוד בראש מוסד שבמהותו הוא מבטא חיבור בין כל חלקי העם היהודי בינו לבין עצמו, ובינו לבין העמים כולם?

האם מי שעמד בראש מפלגה ציונית דתית ערכית וכיהן כח"כ וכשר, ומכיר את הפוליטיקה המקומית והבינ"ל, שונה מיו"ר מועצה קודמים של יד ושם, כדוגמת טומי לפיד ושבח וייס שאף הם היו פוליטיקאים ועשו מלאכתם נאמנה?

אז יאמרו המוחים והמתנגדים שתפיסת עולמו של אפי איתם ביחס לערביי ישראל שאת חלקם הוא רואה כגיס חמישי, או התנהלותו בתקופת האינתיפאדה כנגד הפלשתינאים אינה ראויה.

אם כך מהי המסקנה המתבקשת מכך? שרק מי שרואה בערביי ישראל אחים, ובפלשתינאים הנרדפים ידידי נפש ושוחרי שלום, רק אחד שכזה שממוקם " בצד הנכון של המפה הפוליטית" יהא ראוי לעמוד בראש הנהלת יד ושם?

טוב עשתה ועדת המינויים שאישרה את מועמדותו של אפי איתם ליו"ר הנהלת יד ושם.

בעיני, כדור שני לשואה בן לניצולת אושוויץ, אפי איתם, עם עולם העשייה והערכים שהוא מביא איתו, הוא מינוי ראוי ומצוין ליו"ר הנהלת יד ושם. הוא זה שיוכל לומר בקול צלול וברור " לעולם לא עוד".

הכותב : יצחק לקס – יו"ר קרן קהילות - קרן להתחדשות קהילות בישראל"