מייק פומפאו ביקב פסגות
מייק פומפאו ביקב פסגותצילום: מתי שטרן, שגרירות ארה"ב בישראל

מזכיר המדינה האמריקני מייק פומפאו הודף הערב (חמישי) את הביקורת שנמתחה עליו בשמאל בעקבות ביקורו ביקב פסגות והצהרתו כי מוצרים מיהודה ושומרון יסומנו בכיתוב "תוצרת ישראל".

"לרוע המזל, יקב פסגות ועסקים אחרים נפגעו בעקבות מאמצי הסימון של האיחוד האירופי אשר מבססים את החרם על חברות ישראליות. ארה"ב עומדת לצד ישראל ולא תסבול שום צורה של דה-לגיטימציה", אמר פומפאו.

בהצהרה רשמית שפרסם מוקדם יותר כתב כי "מזכירות המדינה יצרה הנחיות חדשות כדי להבטיח שסימני ארץ המוצא של סחורה בהקשר הישראלי-פלסטיני, יהיו תואמים למדיניות החוץ האמריקנית. לכן, כל היצרנים המייצאים אלינו סחורה ופועלים מיהודה ושומרון יסמנו מעתה את מרכולתם כ'תוצרת ישראלית'".

לדבריו, "גישה זו מכירה במציאות ואינה משנה את המחוייבות לשלום בר קיימא כפי חזונו של הנשיא טראמפ. אנחנו נמשיך להתנגד לאותן מדינות ומוסדות בינלאומיים המובילים דה-לגיטימציה או מענישים את ישראל ואת היצרנים הישראלים ביהודה ושומרון תוך שימוש בצעדים זדוניים שאינם מכירים במציאות בשטח".

"ביקור מזכיר המדינה - כבוד גדול"

ממועצת יש"ע נמסר "אנו מברכים על ההכרזה החשובה של מזכיר המדינה פומפאו. במשך שנים רבות נעשתה דה-לגיטימציה לתוצרת של ההתיישבות הישראלית וההחלטה שהתקבלה היא אבן דרך חשובה במאבק בחרם הבינלאומי וב-BDS. בהחלטה זו, אומר הממשל האמריקאי כי אין מקום לארגונים אנטישמיים ואנטי-ישראליים".

"אנו מודים למזכיר המדינה פומפאו ולממשל האמריקאי על ההחלטה החשובה, שמכירה במציאות בשטח לפיה יהודה, שומרון ובקעת הירדן הם חלק בלתי נפרד ממדינת ישראל ושנותנת גב למאבק בארגוני החרם. התוצרת החקלאית, מפעלי התעשייה וחממות ההייטק של האזור הם חלק חשוב בפיתוח ההתיישבות, ואנו גאים לתרום לכלכלה הישראלית ולהתקדמות הטכנולוגית בישראל", הוסיפו.

במהלך הביקור ביקב פסגות, הוענקו למזכיר המדינה האמריקני מטבע עתיק שנמצא במערות גידול יין ועליו כתב עברי קדום, וכן העתקים של ההצהרות החשובות בהסטוריה של העם היהודי: הצהרת כורש, הצהרת בלפור וההצהרה של פומאו עצמו על עמדת הממשל האמריקאי כלפי ההתיישבות הישראלית ביו"ש. שלוש ההכרזות ההיסטריות קושרות באופן נצחי את הקשר בל יינתק בין ארץ ישראל לעם ישראל.

ראש המועצה האזורית בנימין, ישראל גנץ, הוסיף כי "הביקור הוא אות למחויבות והידידות בין ההתיישבות לבין ידידיה של ישראל בארצות הברית ובממשל האמריקני. אנחנו מודים לממשל על עמידתו לצד טובתה של מדינת ישראל, העם היהודי וארץ הקודש".

מה כתב מזכיר ההגנה פומפאו בספר האורחים של יקב פסגות