ברל'ה קרומבי
ברל'ה קרומביצילום: באדיבות המצולם

1.

הנה ציטוט נבחר מתוך ספרו החדש של ברק אובמה, "הארץ המובטחת", שצפוי לצאת לאור בקרוב: "נתניהו הצליח להשתמש בהיכרותו עם הפוליטיקה והתקשורת האמריקאית כדי לפעול נגד המאמצים של הממשל האמריקאי".

ועוד ציטוט מעניין מתוך אבחנותיו של אובמה: "העובדה שנתניהו רואה את עצמו כמגן הראשי של העם היהודי כנגד פורענות, איפשרה לו להצדיק כמעט כל דבר שישמור אותו בשלטון", כתב אובמה.

אובמה האשים את נתניהו "במאמץ מתוזמר" להעמיד את ממשלו במגננה על הזמן, "זה הזכיר לי כי הבדלי מדיניות נורמליים עם ראש ממשלה ישראלי גובים מחיר פוליטי פנימי, שלא היה קיים ביחסים עם מנהיגים אחרים בעולם".


2.

הטקסט הזה הוא כנראה הטקסט הטוב ביותר שנכתב עד היום על כהונת ראש הממשלה. היסטוריונים עוד ידונו מה הפך את בנימין נתניהו לראש הממשלה הקשוח ביותר שקם למדינת ישראל. הימין אמנם אוהב להתרפק על יצחק שמיר, ואכן יש על מה. אבל גם צריך לזכור ששמיר הלך לוועידת מדריד ודיבר עם אש"ף. כזכור בסופו של דבר, הימין היה זה שהפיל את ממשלתו.

בנימין נתניהו החל את דרכו בקדנציה הראשונה באותה גישה. הוא נפגש עם ערפאת ימ"ש ומסר את חברון. אבל אחרי שממשלתו הופלה - שוב על ידי הימין - הוא חזר לשם בקדנציה השניה נתניהו אחר.

בקדנציה הנוכחית הוא עשה הכל כדי לא להגיע לפגישה ישירה עם אבו מאזן סביב שולחן המו"מ. התנאי שהציב, למשל שאש"ף יכיר קודם בישראל כמדינה יהודית, היו המהלך המבריק ביותר שראש ממשלה מהימין יכול היה להגות.

הוא שרד את שנות שלטונו של אובמה ולמרות הקפאת הבניה הקשה, הצליח בשורה התחתונה למסמס כל ניסיון להושיב את הצדדים לשולחן המשא ומתן. על הדרך נתניהו גם הוכיח לעולם מהם פניו האמיתיות של אבו מאזן והפך אותו לסרבן שלום.


3.

הקדנציות האחרונות של ראש הממשלה, אחרי ששב מעשור מחוץ ללשכת רוה"מ, התאפיינו אמנם בזהירות יוצאת דופן, אבל גם במהלכים דרמטיים שוברי שוויון. אי אפשר להתייחס רק לטקטיקה של נתניהו, בלי להבין מהי האסטרטגיה. ובאסטרטגיה הוא ניצח בגדול.

המאבק המשמעותי ביותר המזוהה עם נתניהו הוא הפיכת איראן וציר הרשע לבלתי לגיטימיים בעיני העולם. גם אם ג'ו ביידן יחזור להסכם הגרעין ויבטל את הסנקציות, ההישג הגדול של ראש הממשלה הוא ההכרה הדו-מפלגתית שיש לעצור את תוכנית הגרעין של איראן. על הדרך אפשר להתווכח.

אבל השיא היה כהונת טראמפ. בזמן שמנהיגים אחרים הגיעו לוושינגטון, גם בימי ממשל ידידותי, כדי לשמוע איזו תוכנית הכינו להם האמריקאים, נתניהו הגיע לוושינגטון עם תוכנית שהוא יזם והאמריקאים אימצו אחת לאחת.

אי אפשר לדעת מה קרה בין ההכרזה על הריבונות ביו"ש לבין ביטולה דה-פאקטו על ידי ג'ארד קושנר. מה שכן ברור הוא שלראשונה ראש ממשלה מהימין הציג תוכנית מדינית ולא רק נגרר להדוף תוכנית מדינית של השמאל, שתמיד דרשה עקירת יישובים ונסיגות.


4.

לכן ברק אובמה נתן מתנה גדולה לנתניהו בספר זיכרונותיו. הוא סיפר לעולם כולו, אולי בפעם הראשונה, כי העובדה שנתניהו ישב על כס ראש הממשלה בשנים המשמעותיות של שלטונו ולא ראש ממשלה אחר, הייתה קריטית פי כמה ממה שחשבנו עד כה. אכן נתניהו פועל מתוך תודעה היסטורית כמגן העם היהודי – ויש לו סיבה טובה לחוש כך.

אפשר רק לסיים בציטוט נוסף על ראש הממשלה מתוך ספרו של אובמה: "נתניהו ערמומי, קשוח וחכם", ולשמוח שזהו ראש הממשלה שמתייצב מול ווישינגטון. לא היינו רוצים לחשוב מה היה קורה אם ראש הממשלה שלנו היה "תמים, חלש וטיפש".

הטור התפרסם בעיתון השבת "גילוי דעת"