פולארד
פולארדצילום: רויטרס

בתפילה אנו אומרים "אחינו כל בית ישראל הנתונים בצרה ובשביה...המקום ירחם עליהם ויוציאם מצרה לרוחה ומאפלה לאורה, ומשעבוד לגאולה". אשרינו שזכינו לראות בשחרור יונתן פולארד משבי ארוך מאד בשנים.

יונתן פולארד אדם חופשי. ביום שישי האחרון ועדת השחרורים בארה"ב הסירה את המגבלות שהוטלו עליו. כעת הוא יוכל לעלות לארץ אם יחפוץ בכך שהרי כבר בשנת 1996 קיבל אזרחות ישראלית. פולארד, שהיה בעל סיווג בטחוני גבוה, שימש כאזרח עובד הצי האמריקאי ביחידה לניתוח איומים טרוריסטיים והתרעה עליהם.

במסגרת עבודתו בצי פולארד נחשף לחומרים מסווגים רבים ולמידע סודי ביותר. במשך כשנתיים העביר כמות מסמכים אדירה ומידע עדכני רב חשיבות, שסייעו לישראל בהתמודדות מול נשק להשמדה המונית שהחל להצטבר במדינות ערביות וכן לפגיעה בארגוני מחבלים, כולל על מפקדת אש"ף בתוניס. לאחר שפעילותו נחשפה הוא ניסה להימלט לתוככי שגרירות ישראל בוושינגטון אולם נאלץ לעזוב אותה ובפועל נמסר לידי סוכני הבולשת האמריקאית, שהמתינו לו בסמוך.

פולארד נחשד בריגול למען ישראל, הועמד לדין ונגזרו עליו מאסר עולם בשנת 1987 ונגזר עליו מאסר עולם. לאחר 30 שנות ישיבה בכלא, הוא שוחרר בתנאים מגבילים, שכללו מגבלות תנועה חמורות, איזוק אלקטרוני ומניעת יציאה מתחומי העיר ניו יורק.

על מניעי פולארד בפעילות הריגול שלו למען ישראל נשברו קולמוסים רבים. הסברים שונים ומגוונים ניתנו להסכמתו לפעול בשירות המודיעין הישראלי. כעת לאחר למעלה משלושים שנה, אין זה משנה כלל מה היו המניעים. עובדה היא שפעילותו סייעה משמעותית לבטון המדינה ועל כך יש להודות לו, בלי קשר למניעיו.

ברבות השנים נעשו מאמצים גדולים על ידי גורמי ממשל והתארגנויות אזרחיות על מנת להביא לשחרורו. ראשי ממשלה החל מיצחק רבין ז"ל ועד בנימין נתניהו פעלו רבות מול נשיאים אמריקאים על מנת להקל את תנאי מאסרו, להביא לשחרורו, או למצער להקל את המגבלות שהוטלו עליו. ארה"ב הציבה מול ישראל דרישות שונות ומשונות כולל דרישה למסמך שבו ישראל תקבל אחריות להפעלת פולארד ותזהה אותו כסוכן ישראלי, הדרישה נענתה אולם לא הועילה.

כל הניסיונות שנעשו, כולל תפילה לשלומו שחיבר הרב מרדכי אליהו זצ"ל, לא צלחו. הממסד הבטחוני האמריקאי התנגד בתוקף, בראש המתנגדים לאורך שנים עמד קספאר וינברגר שהיה מזכיר ההגנה, וחיבר אליו בכירים נוספים ומוכרים. מהראוי לציין כי בשנת 2011 פורסם כי כאשר הנשיא אובמה שקל לחון את פולארד, ג'ו ביידן שהיה סגן הנשיא התנגד בתוקף.

על פי ההתנהלות החוקית בארה"ב ההחלטה אינה של הנשיא טראמפ. עם זאת נזכור תמיד ששחרור פולארד מכל המגבלות החמורות, התבצע בימי כהונתו. השחרור מצטרף לרשימה ארוכה ומרשימה של החלטות ופעולות למען מדינת ישראל שנעשו בימי כהונת טראמפ.

ההיסטוריה היהודית תדע תמיד להעריך את פועלו למען עם ישראל בארץ ישראל, כולל המחווה של שחרור פולארד. יש לקוות שפולארד יזכה לעלות לישראל, שהרי למענה פעל ושילם שנים רבות בחירותו האישית.

באדיבות ישראל היום