חיסון לקורונה. אילוסטרציה
חיסון לקורונה. אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מחקרי הפאזה השלישית של החברות שאיתן יש לישראל הסכמים לרכישת חיסונים, פייזר, מודרנה ואסטרהזניקה, אינם כוללים ילדים בני פחות מ-12, כך דווח הבוקר (ראשון) בעיתון "ישראל היום".

המשמעות היא שה־FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקני) ומשרד הבריאות הישראלי יתקשו לאשר שימוש בחיסון בילדים, שנחשבים לאוכלוסייה רגישה, ואלו ככל הנראה כלל לא יחוסנו בשלב הראשון.

מודרנה ערכה את מחקריה על בני 18 ומעלה, פייזר על בני 12 ומעלה ואסטרהזניקה מסתמכת במחקרי השלב השלישי על בני 18 ומעלה. כמו כן, לאסטרהזניקה יהיה מחקר על בני 12-5 בהמשך.

פרופ' צחי גרוסמן, היו"ר הנכנס של איגוד רופאי הילדים, מציין "אנחנו רואים שאף אחד לא יורד מתחת לגיל 5, הילדים האלה כלל לא בתמונה. ילדים הם לא יעד לבדיקה בחיסונים החדשים, ואני מניח שבהמשך זה יורחב".

לדבריו, "יכול להיות שהסיבה לכך היא ההתנהגות הרגולטורית והעובדה שהאישורים האתיים הנדרשים בילדים מורכבים יותר. אבל יש כאן גם שיקוף של מצב התחלואה בילדים, שהוא מצב שבו מעט ילדים חולים במצב קשה, ורובם עוברים את המחלה בצורה די קלה. לכן זו אוכלוסייה שהיא פחות מתועדפת לנושא החיסונים".

עם זאת, באיגוד רופאי הילדים קוראים למשרד הבריאות לשלב אותם בצוותי ההסברה הנוגעים לחיסון החדש, לאור ניסיונם בהתמודדות עם הססנות חיסונים וסרבנות חיסונים.

פרופ' גרוסמן ציין: "אני לא יכול להעלות בדעתי שמישהו יכלול מתן חיסון באוכלוסיית ילדים אם זו לא נחקרה. אף אחד לא יאשר חיסון בילדים על סמך נתוני מבוגרים".