בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'צילום: Noam Rivkin Fenton/Flash90

בשבוע הבא תידרש המדינה להגיש תשובתה לבג"ץ בסוגיית חוק הגיור ולפי שעה הנעלמים הפוליטיים סביבה עדיין רבים.

בין היתר לא ברור כיצד תגיב הקואליציה השברירית לסוגיה הנפיצה - האם תאות לאפשר חקיקת חוק גיור ממלכתי שיעגן גיורים על פי ההלכה בלבד או שמא תסרב לקדם חקיקה בענייני דת ומדינה כפי שנהגה עד עתה ומהי עמדתן הרשמית של המפלגות החרדיות.

מי שהרים הבוקר את הכפפה הוא יו"ר האיחוד הלאומי, ח"כ בצלאל סמוטריץ' שטוען כי התעלמות מהסוגיה תאפשר לבג"ץ לקבוע עובדות הנוגדות באופן מובהק את הסטטוס קוו הקיים.

"בעוד שבוע המדינה צריכה להגיש את עמדתה בעניין הגיורים. זה המועד האחרון שבג"ץ כתב למדינה לאחר המון דחיות ובג"ץ יושב פה בהרכב מורחב של 9 שופטים ויש אומרים שפסק הדין כבר כתוב. אינני יודע. אני רק יודע שאם המדינה מתייצבת ואומרת חד משמעית שהיא הולכת לחוקק את אותו חוק גיור ממלכתי – סביר להניח שהאיום הזה יוסר", אמר בראיון לרדיו 'קול חי'.

"כמובן שצריך גם לחוקק את החוק הזה ולא רק להודיע. אבל אם המדינה תמשיך לגרור רגליים כפי שהיא עשתה עד היום, התוצאה תהיה, ככל הנראה – פסק דין שמכיר גם בגיורים לא אורתודוקסיים".

סמוטריץ' נשאל אודות עמדתו העקרונית של בג"ץ הדוגל בדרך כלל בקידוש הליבברליות. "זה לא נכון. תלמד את התיק עצמו ותראה שבית המשפט לא כופר בסמכות של המדינה לקבוע גיורים ממלכתיים ולקבוע שרק גיורים ממלכתיים יוכרו. כל השאלה היא האם צריך חוק או לא ובג"ץ אומר – אתה צריך חוק מכיוון שזה פוגע בערך השיויון שמעוגן בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו".

"זה חוק שכולם מסכימים עליו. מי שעבד עליו בזמנו זה אני ומשה ארבל שהיה ראש מטה בלשכת השר דרעי. החוק הזה לא סותם את הגולל על המחלוקת בנושא הגיורים. הוא כן מגדיר שבמדינת בישראל רק גיור שנעשה בתוך המערכת הממלכתית – מוכר. ממילא גיורים אחרים, שאינם אורתודוקסיים, לא יוכרו".

אשר להסכם הקואליציוני בין הליכוד לכחול-לבן לפיו לא מקדמים נושאים בענייני דת ומדינה, אמר סמוטריץ' כי "הסעיף שלא מקדמים חוקים שקשורים לדת ומדינה בממשלה הזאת היה תקף לחצי שנה והוא כבר פג תוקף. דבר שני, לא מדובר בשינוי הסטטוס קוו אלא בשימור הסטטוס קוו. נכון להיום במדינת ישראל לא מוכר גיור שאינו אורתודוקסי. העניין הוא שכדי לשמור על המצב הזה ולהגן עליו מבג"ץ צריך לחוקק את זה בחוק".