אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

מה אנחנו אמורים להבין מהדיווחים המעודדים על הצלחותיהן של החברות המפתחות חיסונים לקורונה? מה ההבדלים ביניהם? מה השלבים הבאים? איך קובעים מי טוב יותר? מה הסיכוי שקוצר הזמן גורם לקיצור תהליכים ואולי גם עיגול פינות בדרך לחיסון? האם ניתן לחייב לחסן?

המומחה למחלות כבד ורפואה פנימית, ד"ר יואב לוריה, התייחס לסוגיות הללו בראיון לערוץ 7 ומוסיף קריאה לאכוף באופן דרקוני את הצעד הזול בהרבה, עטיית מסכות.

את הדברים פותח ד"ר לוריה במילות שבח להחלטתו של ראש הממשלה לרכוש חיסונים מכמה חברות במקביל. "אני רוצה לברך את ראש הממשלה על ההחלטה לקנות חיסונים מחברה א' ב' ו-ג', כי כאשר יש צרה גדולה ורוצים להתגונן מפניה ולא ברור לך אם הנשק הזה או זה יעבוד אתה קונה כל מה שאתה רואה בעין".

באשר להשקעה הכלכלית שברכישה ממספר חברות במקביל קובע ד"ר לוריה כי השקעה זו אינה אלא "כאין וכאפס לעומת הנזק שהמחלה גורמת בהיבט הכלכלי והרפואי". לטעמו "כל עוד אתה לא יודע אם חיסון של חברה זו או אחרת הוא הטוב ביותר שיועיל ויציל וימנע את המחלה, אז זה צעד חכם מאוד להיות עם הרבה מחסניות בפאוצ'ים. זה צעד נכון ואני מברך עליו".

לוריה מדגיש בדבריו כי על אף המומחים המתנגדים לחיסונים כיום "חיסונים הם הדרך למנוע מחלות". ראיות לכך ניתן למצוא בצהבת A שנעלמה מהנוף הרפואי בישראל בזכות החיסונים וכך גם צהבת B שכמעט ונעלמה כליל וכיום "כמעט אין חולים חדשים במחלה הזו". בנוסף, הוא מציין, חיסונים נגד מחלות כמו שפעת לא תמיד מניבים תוצאה מושלמת ועם זאת הם מצילים חיי רבים.

"זה שממשלות השקיעו הרבה כסף ברפואה מונעת נכונה זה חשוב מאוד למרות שאנחנו לא יודעים מה כל חיסון יודע לעשות. לא כל נוגדן יודע לנטרל את הוירוס וגם אם הוא יודע לנטרל לא יודעים לכמה זמן. בנוסף כל אחות בקופת חולים תאמר שלא פשוט לחסן 8 מיליון איש, אבל אם למרות כל זאת זה יצליח זה יהיה הישג אדיר. אני מצפה בקוצר רוח למטוס או האניה עם החיסונים, ושזה יהיה לפחות סוף ההתחלה של המחלה".

על שאלת ההשוואה בין החיסונים השונים אומר ד"ר לוריה כי בכל יום מתפרסמים כ-137 מחקרים שונים בנושאי הקורונה ורמת רצינותם כה מועטה עד כדי כך שלפעמים המחברים עצמם מבקשים להסיר את הפרסום של מחקריהם שלהם. "כשמשווים בין חיסונים מגייסים הרבה כסף ועושים מחקר על אלפי אנשים שלא יודעים מה הם קיבלו, ובסוף המחקר פותחים את הקודים ורואים מי קיבל תרופה זו ומי תרופה אחרת וכמה חלו ממקבלי התרופות. כל עוד זה לא נעשה אין לדברים משמעות".

על האפשרות שמא בשל הבהילות להגיע לחיסון מערכות הרפואה וחברות התרופות מעגלות פינות ברמת בדיקות החיסונים, וכך קורה שחיסון שאולי בימי שגרה היה מאושר רק אחרי חמש שנים ויותר מקבל אישור בתוך פחות משנה, הוא אומר כי הוא "מאוד מאוד מקווה שבעתיד לא נגלה דברים שאנחנו לא רוצים לגלות. חיסונים אחרים לקח הרבה שנים לפתח אותם ויש מחלות כמו מלריה ואיידס שעדיין אין להם ממש חיסון". עם זאת הוא חש מעודד מכך ש"התגייסות כלכלית כמו שהייתה כעת לא זכורה. השקיעו כספים רבים מצידן של ממשלות", הוא מציין ומביע תקווה שעובדה זו מנטרלת בעלי אינטרסים.

"אני מאוד מקווה שהתשובה לא תהיה חיובית לשאלה הזו. אם חלילה נעשו דברים כאלה זה בפיקוד הבכיר ביותר של המערכת הרפואית העולמית, הרבה הרבה יותר גבוה מהרמה שלי".

את הדיון על אכיפת החיסון רואה ד"ר לוריה כמוקדם מדי. "מצחיק לדון בעניין הזה, כי זה לא שמגיעה רכבת אווירית של מטוסים עם 16 מיליון מנות. זה יגיע בטפטוף של מאה אלף ועוד מאה אלף. אלו בעיות שמעלים קודם זמנן. לא יהיה מצב של חיסונים שעלולים להתקלקל ונצטרך לחסן בהם ביום אחד".

על כל אלה מבקש ד"ר לוריה להקדים ולתהות מדוע לא נאכף הצעד הפשוט והזול לאין שיעור מכל החיסונים והתרופות, וזהו צעד עטיית המסכה: "עוד לפני הדיון על ההישגים המדהימים של תעשיית התרופות, וגם אם החיסון יהיה בינוני זה יהיה הישג יוצא מהכלל לכל המין האנושי וגם למדינת ישראל הקטנה שגם לה יש חיסון שכולנו מקווים שהוא יהיה הטוב מכולם. עד שיהיה חיסון יש דבר שעולה גרושים והוא המסכה. למה לא אוכפים עטיית מסכות בצורה דרקונית?", הוא שואל.

"למה חמישים אחוז מהאנשים ברחוב לא הולכים עם מסכה? דווקא המבוגרים יותר מקפידים, אבל מחצית ממי שאנחנו פוגשים בדרך הולכים עם מסכה על היד, על הברך, על הסנטר ולא עוטים מסכה כמו שצריך. צריך להתחיל מעשרת אלפים שקל", הוא קובע ומציין כי הסכום הנוכחי לקנס בגובה של 500 שקלים הוא גם סכום נמוך וגם אינו נאכף מיידית אלא רק כעבור מהלכים משפטיים ואחרים, "זה נמשך ואנשים לא משלמים".

"למה לא באים שוטרים ותופסים את העבריין שהולך בקניות או בחנות בלי מסכה, נותנים לו דוח כחוק ומוחקים לו את החיוך מהפנים כשעל המקום מיידית הוא נדרש לשלם עשרת אלפים ₪ קנס? אם יתעדו עשרה אנשים כאלה באותו רגע כל עם ישראל יעטה מסכות. אני לא מבין למה לא עושים את זה. עטיית מסכה מורידה את הסיכוי להדבקה באופן דרמטי".

ד"ר לוריה מספר: "הצעתי את זה בפורומים שונים ונטו להסכים איתי אבל התגובה הייתה שלא יאשרו לנו את זה. אדם צריך לדעת שאי עטיית מסכה תביא אותו לשיימינג בכל הרשתות החברתיות ותוריד לו עשרת אלפים שקל מיידית. האם הדבקת חף מפשע היא אינה גרימת מוות ברשלנות? אם הוא מסתובב בלי מסכה הוא ידביק את כולנו כי הוא יודע שאין ענישה. צריך שיהיה דין ושיהיה דיין".