הדר זכריה
הדר זכריהצילום: מאי משה

"כָּכָה אֵשֵׁב, כָּכָה" - שרה ב'סווינג' ובדיוק עמוק הדר זכריה (24) את מילותיה של רחל המשוררת, מתוך ספר השירים שלה שפתחה באקראי.

"ברחל התאהבתי לפני שלוש שנים בדיוק", היא מסבירה לי, "קראתי אז את "יד אחות", ספר יפיפה של נאוה מקמל עתיר שמספר את קורות חייה של רחל - המעבר מתל אביב לחוות העלמות בעמק, בחזרה לרוסיה, בחזרה לארץ...".

"הרגשתי שנפשה קרובה אליי מאוד. שיש בינינו קשר. התחברתי אליה, לסיפור שלה. השיא היה כשגיליתי שאנחנו חולקות את אותו תאריך יום הולדת. ומי כמוני מתה על דברים מהסוג הזה... אז התחלתי לחקור עליה עוד, לקרוא ביוגרפיה, לחפש ולחטט, וקניתי ספר שירה לראשונה בחיי".

"איך קוראים ספר שירה? מהתחלה עד הסוף? כל פעם שיר אחד? יש לזה חוקים בכלל? אין לי מושג. אמרתי לעצמי, יאללה נפתח, מה שייצא ייצא".

"השיר בו פתחתי היה 'בניכר'. מדויק לכל מה שהרגשתי באותו הרגע. מה לך בארץ ניכר... מה לך? כל הפעמים האלה, שהרגשת עלובה, סובלת, תקועה במקום לא לך.. את יודעת שזה לא לך.. לא שלך, לא טוב לך פה.. למה את נשארת? מה את עושה לעצמך? באה רחל, ודייקה את התחושה הזאת, את הגלות שכולנו רוצים לצאת ממנה".

"קוּמִי וּלְכִי! כמה זה קשה לפעמים באמת פשוט לקום וללכת. להלחין שיר של משורר זה דבר מורכב, לגעת במילים לא שלך.. לחתוך לערבב ולבחוש.. מצריך אומץ. אבל עם השיר הזה.. זה פשוט קרה, קראתי את הטקסט והמילים פשוט התנגנו להן.. נס של ממש".

את השיר, השני במספר של זכריה, הקליטה עם חברותיה, בוגרות 'מזמור' גם הן, והעיבוד, איך לא - של איציק וייס, מנהל המקום.

כָּכָה אֵשֵׁב... כָּכָה: שַׁחָה וְרוֹעֶדֶת.
שֶׁמֶשׁ קָרָה פֹּה בַּשַּׁחַק הַזָּר.
צַו חֲרִישִׁי יִשָּׁמַע – גַּעְגּוּעֵי הַמּוֹלֶדֶת –
קוּמִי וּלְכִי! מַה לָּךְ בְּאֶרֶץ נֵכָר!

כָּכָה אָקוּם... כָּכָה: בַּפַּעַם הָאֶלֶף.
כָּכָה אֵלֵךְ לִי בְּאֶפֶס אוֹנִים.
כָּךְ אֲשׁוֹטֵט בַּדְּרָכִים, בַּשָּׁרָב וּבָדֶּלֶף;
כָּכָה אֹהַב... כָּכָה: לְלֹא פִּתְרוֹנִים.

תופים: עינב גולן
בס: נטע טרם
גיטרה: טליה פלח
קלידים: עדי אביטן
קולות: עדי ארלקי
עיבוד: איציק וייס

צולם והוקלט לייב בסטודיו של בוראס
טכנאית צילום ועריכה: ים בכר , טכנאי סאונד: טל לייבל
מיקס: אביב נחמיאס