סעודיה
סעודיהצילום: איסטוק

הפרשן לענייני ערבים של 'חדשות 13' צבי יחזקאלי התייחס לנסיעתו המפתיעה של ראש הממשלה בנימין נתניהו לסעודיה, והסביר את חשיבותה.

צביקה יחזקאלי הודה כי הופתע מהידיעה על נסיעתו של רה"מ נתניהו, אך מנגד ציין כי "זה היה צפוי שיהיה תיאום סעודי ישראלי בקטע של הממשל החדש. אני לא הערכתי כמה דחוף זה לסעודים, כמה הסעודים לחוצים על העניין הזה, ולפי מה שאני מבין הסעודים דחפו לפגישה הזאת".

יחזקאלי הסביר: "יש לחץ עצום מהשלטון המתקרב בארה"ב, כי עתודות הנפט שלהם בזמן שאיראן תחזור להיות בהגמוניה של נפט בלי סנקציות, לסעודים יש בעיה קיומית בעולם כזה – יש חשש עצום של הסעודים מהיום שאחרי ביידן בגלל זה הם קראו לראש הממשלה".

בנושא הנורמליזיציה אמר: "יש ברקס לסיפור, הסעודים הבינו שאין להם למה לתת לישראל מתנה ,אבל חוזרים ל'מוד' הקודם של היחסים, שיתוף פעולה בעיקר ראש מוסד ורה"מ, האופי הדתי עצמו לא כל כך פותח ידיים לתיירים לכן הסעודים את הנורמליזציה שאנחנו רוצים לא יתנו לנו. הסעודים עדיין צריכים אותנו, נראה התמקדות, לא ננעץ את דגל הנורמליזציה".

בסוגיית הפלסטינים קבע: "היוזמה הסעודית היא היסטוריה, כי הם אמרו באמת מה הם חושבים. הסעודים חושבים שהשרידות שלהם היא הדבר החשוב ביותר, הם צריכים אותנו לכן נתניהו בטח נתן משהו להרגיע אותם בעניין של איראן, זה מה שהם היו צריכים מאיתנו. תבינו כמה מצבם קשה שהם לא מכחישים פרסום כזה כי הם צריכים אותו, כמה הלחץ במזרח התיכון, אתם לא קולטים אותו".