יו"ר מפלגת 'האיחוד הלאומי', ח"כ בצלאל סמוטריץ', קרא לבתי הדין הרבניים לנהוג בעצמאות הלכתית. "אסור שבתי הדין יהיו כפופים לבית המשפט ויפחדו".

את הדברים אמר בשבוע שעבר, בערב עיון לזכר הרב אליעזר וולדנברג, בבית מדרש 'תורת המדינה' בית אורות.

"אני אומר, הדיינים בבתי הדין, אנחנו רוצים לטפס קומה ויש לכם גיבוי", אמר ח"כ סמוטריץ'. "אל תפחדו, ותפסקו על פי ההלכה כפי שאתם מבינים אותה".

ח"כ סמוטריץ' דיבר על מספר נקודות שלדעתו יש לשפר במערכת בתי הדין וסיים "בקריאה גדולה למורינו ורבותינו בבתי הדין לאזור אומץ, לפסוק כפי שצריך לפסוק, לא לפחד מעימותים עם המערכת המשפטית. כן, תפסקו ושבג"ץ יתערב, פעם, פעמיים, שלוש. ככל שהוא יתערב יותר לנו כמחוקקים תהיה לגיטימציה להתערב, ולהגן על עצמאותם".

מלבד, אותה הקריאה, דיבר, כאמור, ח"כ סמוטריץ' על נקודות שלדעתו יש לשפר. "אסור לנו בשום פנים ואופן לחטוא בחטא שבו חוטאת הפרקליטות, שכל ביקורת מיד הודפת בטענה שיש כאן ניסיון לפגוע במערכת המשפט ולכן להתבצר בעמדתנו ולא לפתוח את עצמנו לביקורת. זה דברים שבהם אנחנו צריכים להשתפר", אמר.

"התלבטתי מאוד מאיפה להתחיל", ציין. "יש קושי אמיתי לנו, כתלמידים, כבתי מדרשות, להעביר ביקורת על פסיקות של בתי הדין הרבנים, כי מדובר בתלמידי חכמים וצריך מאוד להיזהר בגחלתם. אנחנו צריכים למצוא את הדרך להשתחרר מהקושי הזה".

הוא קרא להקים מאגר מסודר שבו יהיו כל פסקי הדין של בתי הדין הרבניים. "לא יכול להיות מצב שעורך דין או טוען רבני או בעל דין או דיין, או סתם איש ציבור או רב או תלמיד חכם, לא יכול להיות נגיש אל כל פסקי הדין האלה, וללמוד אותם ולקרוא אותם, ולהתווכח איתם", אמר.

"יש דינמיקה של פיתוח משפט", ציין. "אחד מהתכונות הכי בסיסיות של משפט שאסור להיות קפוא, חייב להיות דינמי. הוא צריך להתאים את עצמו למציאות החיים המשתנה. בשפה שלנו, נקרא לזה חיי עולם נטע בתוכנו, זו תורה שבעל פה שמתפתחת פרקים פרקים עם ההתפתחות האנושית של החיים. הדבר הכי גרוע שיכול להיות למערכת שהיא קופאת".

עוד הוא הוסיף: "אני אומר בזהירות רבה, שמערכת בתי הדין הרבנית לא מפתחת את ההלכה, את הפסיקה. ושוב, אני אומר את זה בזהירות, ואני עפר לכפות רגליהם של הדיינים, אבל תורה והיא וללמוד אנחנו צריכים ואת הביקורת מותר להעביר, בפנים, בתוך הבית, כדי לבנות".

לדבריו, "כל התפיסה של המשפחה ושל מערכת היחסים הכלכליים בתוך התא המשפחתי השתנתה מקצה לקצה בחברה המודרנית. לא יכול להיות מצב שהדבר הזה לא יקבל ביטוי. כמובן בצורה מסודרת, לא בצורה שבה אנחנו זורקים לחלוטין את כל ההלכות והפסיקות של הקדמונים, ואת איך הם למדו את הסוגיות האלה, ונמציא איזה דוקטרינות חדשות כדי למצוא חן בעיני מישהו, בעיני בית המשפט או בארגוני נשים, או להתאים את עצמנו לאיזה הלך רוח. ומצד שני גם שלא נצמד לדברים שהיו נכונים לפני חמש מאות שנה והמציאות השתנתה וגם ההלכה חייבת להתאים את עצמה. אותם יסודות אותם עקרונות צריכים להתלבש על מציאות חדשה".

"בתי הדין חייבים להשתחרר מנטלית", אמר. "ופה אני רוצה לומר, לשני הכיוונים, אסור שבתי הדין יהיו כפופים לבית המשפט ויפחדו. מבחינתי שיפסקו ושבג"ץ יפסול להם, אבל אוי ואבוי אם הם יפחדו מהתערבות של בג"ץ ולכן יכופפו את עצמם ויתאימו את עצמם לאג'נדות המשפטיות".

הוא הוסיף: "לעניות דעתי יש גם פסקי דין שכשקוראים אותם זה נראה שהדיינים עשו את ההיפך; הם ראו משהו שבית המשפט עשה, אז הם יעשו את ההיפך הגמור כדי שחס וחלילה בית המשפט לא יכתיב לנו ולא יתערב לנו. זה שני הצדדים של אותה המטבע, שלא פוסקים על פי הדין הישר ועל פי ההלכה ועל פי השכל הישר, אלא מנסים להתחשב בכל מיני הלכי רוח חיצוניים".

"אנחנו חייבים להיות מגדלור של קידוש השם", הוסיף. "והתחרות קלה. בתי המשפט למשפחה הם לא מקום סימפטי. לא קשה להיות יותר אטרקטיביים מבתי המשפט למשפחה. יש לנו הזדמנות לייצר מציאות שבה אנשים שנכנסים בשערי בית הדין יוצאים ואומרים: 'וואו, פה יש צדק'".

עוד אמר: "אני אומר משפט לא פשוט. לא קל לי היום לעמוד ולהגן על המערכת. אני לא בטוח שאני עומד על איזה קרקע מוצקה ויש לי איזה עוגן להיתלות בו ולהילחם את המלחמה של המערכת. זה נכון גם לגבי שירותי הדת, הרבנות הראשית, אני חלילה לא מדבר על אדם כזה או אחר, על רב כזה או אחר, באמת כולם צדיקים וטובים, אבל המערכת יש לה לא מעט כשלים".

לדבריו, "התרגלנו בדיוק כמו הפרקליטות להתקפד. מישהו מעביר ביקורת - אנחנו מיד כמו קיפוד שולפים קוצים החוצה. אנחנו צריכים להיות קשובים לביקורת, אנחנו צריכים להיות הרבה יותר טובים, לעשות צדק שהוא גם אמיתי, נעשה וגם נראה, וצריכים להתנהל ללא רבב".

"אנחנו בכל הכוח צריכים להיאבק את המאבקים שלנו כלפי חוץ", הדגיש. "נגד ההתערבות ובעד העצמאות. אבל אנחנו צריכים להיות ראויים לעצמאות הזאת, אנחנו חייבים לדעת לפתח לעצמנו מנגנונים. זה שורה שלימה של תהליכים שיאפשרו דינמיקה של פיתוח פסיקה, פיתוח משפט, פיתוח הלכה בצורה טובה ונכונה שמתכתבת עם המציאות. בעניין הזה אנחנו יודעים - חוכמה בגויים תאמין. אפשר לראות איך מתפתח משפט בעולמות המודרניים ואת הדברים הטובים לקחת גם אלינו. זה מפתח הרבה מאוד מנגנונים שמייצרים את החיכוך הזה של סכין אחת אל מול חברתה".

הוא סיים, כאמור, "בקריאה גדולה למורינו ורבותינו בבתי הדין לאזור אומץ, לפסוק כפי שצריך לפסוק, לא לפחד מעימותים עם המערכת המשפטית. כן, תפסקו ושבג"ץ יתערב, פעם, פעמיים, שלוש. ככל שהוא יתערב יותר לנו כמחוקקים תהיה לגיטימציה להתערב, ולהגן על עצמאותם".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו