אהוד ברק
אהוד ברקצילום: קובי ריכטר/TPS

ראש הממשלה לשעבר אהוד ברק שוחח עם גולן יוכפז וענת דוידוב ב-103fm וטען כי ראש הממשלה נתניהו ינסה לרוץ לנשיאות המדינה במטרה להתחמק ממשפטו.

ברק התייחס לוועדת הבדיקה שתוקם בפרשת הצוללות ואמר "היא יותר טובה מכלום, הבעיה היא שהסמכות שלה מוגבלת ויש סיכון שבני גנץ נשמע אופטימי לגביו, שהיועמ"ש יגביל אותה עוד יותר. לכן אני לא מעריך שממנה תגיע התמונה השלמה והפתרון השלם של נושא כלי השיט זה ייגמר לפי דעתי ועדת חקירה ממלכתית שיהיה הכרח להקים אותה. לדעתי שמסת העדויות של כל הבכירים תטלטל את דעת הקהל ותבהיר לו שנתניהו פועל כל יום בניגוד עניינים חמור מאוד".

כמו כן, הביע את דעתו באשר לבחירות המתקרבות: "אף אחד לא יכול לחזות מה יקרה בתחום הבחירות", אמר. להערכתו, "לא ביבי ולא גנץ רוצים בחירות במרץ אבל הם יכולים להתדרדר לזה בניגוד לרצונם.

''אני חושב שנתניהו יעדיף בחירות ביוני, כי יש סיכוי שמערכת הבחירות תתבצע כאשר יש לו חיסונים, יש לו מרחב יותר גדול, הוא יכול להעלות את עניין הנשיאות או לראות אם אפשר לעשות עסקה מגונה עם בני גנץ". ברק הדגיש: "אני לא חושב שמישהו מהם דוהר לבחירות".

עוד המשיך ורמז שראש הממשלה בנימין נתניהו ינסה לרוץ לנשיאות, זאת מכיוון שלדבריו: "נתניהו לא עוסק לא בקורונה ולא במשבר הכלכלי, זה בסך הכול המחדל הכי חמור מאז הקמת המדינה. יש לנו פי 2.5 קורבנות מהאינתיפאדה השנייה, ואנחנו מדינה שאין בה שום דבר, אין בה תקציב. נתניהו מבין שהוא הולך לשום מקום, והעדיפות שלו תהיה כל דבר שיחלץ אותו מהמשפט. כולל ניסיון להציע נשיאות, בהחלט, בשביל נתניהו בהליכה לנשיאות היא כאילו מפלט.

''אני אומר שזה דבר הזוי. האפשרות הזאת נראית לי מוטרפת לחלוטין, אדם שעומדים נגדו משפטי שוחד, מרמה והפרת אמונים מחפש לעצמו מקלט בבית הנשיאות".

לדעתו של ברק, רצונו של נתניהו להמשיך ולנהל את המדינה מכיסא הנשיא, והוא הסביר כיצד הדבר עלול להתאפשר: "אין שום חוק במדינה שאומר שהנשיא לא יכול להיות ראש מהפלגה הגדולה בכנסת, שמבקר המדינה הוא איש שלו, דחליל שהוא מינה, שיו"ר הכנסת הוא אופרטור שלו -הוא ימשיך לנהל את המדינה. זה יהיה יום שחור לדמוקרטיה הישראלית אם בכלל הוא יעמוד לבחירה.

''נתניהו הראה ששום נוהג וגם לא תקנות חוק מעניינות אותו באמת, הוא יכול מבית הנשיא לנהל את המפלגה הגדולה. נתניהו עסוק רק בחילוצו מהמשפט, לא בדאגה לאזרחי המדינה. הוא אחראי למחדל הגדול בתולדותיה והיה צריך ללכת הביתה".

"היועמ"ש עשה לנתניהו אין־סוף הנחות"

כמו כן, ברק טען כי האפשרות הטובה ביותר היא עסקת טיעון שתחתם עם רה"מ נתניהו: "הוא מודה ב-3 האשמות כבדות – שוחד מרמה והפרת אמונים שיש עמן קלון. הוא מורשע על פי הודאתו, מוטל עליו קנס כבד והוא מביע חרטה, ואח"כ יכול להיות שהוא לא ישב בית סוהר. זה מה שצריך לחכות לו באמת. האפשרות ההזויה שמדינת ישראל עלולה לדון בו לנשיא היא אפשרות מוטרפת, משום שנתניהו יכול ליזום חוק בכנסת שמעביר את יחסי החוץ של המדינה אל משכן הנשיא, מה מונע ממנו?"

כמו כן, תקף בחריפות את היועמ"ש אביחי מנדלבליט בטענה כי: "הוא עשה סדרת טעויות קשות מאוד. לא הייתה הצדקה עניינית לקביעה מראש שנתניהו לא חשוד, ושהעניין לא פלילי, ולא לגבות מנתניהו עדות מפורטת מיד בתחילת הפרשה. היועמ"ש עשה לנתניהו אין-סוף הנחות. אינני בוחן כליות ולב אפשר לשער כל אחד שישער - או חולשת דעת או רצון".

לדבריו, מנדלבליט "הגיש כתב אישום כאשר נוכח לדעת שמבין 21 פרקליטים שהיו סביבו בזמן החקירות, היו רק 2 שחשבו שצריך להקל. כל השאר חשבו שצריך להחמיר עוד יותר מאשר היועץ החמיר, לכן נאלץ לקבל את ההחלטה. מאז ממשיך להגן על העמדה המוזרה והבלתי מובנת של מניעת החקירה הפלילית המלאה של פרשת הצוללות, המניות ודיווחי השקר".

הוא טען כי פרשת הצוללות היא "השערורייה החמורה ביותר בתולדות מדינת ישראל ומה שעולה הוא לכאורה על סף בגידה. האפשרות שרה"מ בישראל מחליט על דעת עצמו תוך התעלמות משר הביטחון והרמטכ"ל להסיר את התנגדותה של ישראל לאספקת צוללות מתקדמות במצרים, מספר שהיה איזה סוד מתפתל ומסתבך בעדויותיו, מסתבר שכול האנשים שאמר שידעו מכחישים בכול תוקף, הדבר הזה הוא דבר מטורף".

לסיום, התייחס רה"מ לשעבר לשחרורו של יונתן פולארד, שהואשם בריגול, ואמר: "צריך לברך על זה שהאיש יורדת ממנו המועקה של המגבלות אחרי כל כך הרבה שנים, כל ממשלות ישראל לדורותיהן ניסו מאז לפעול כדי להביא לשחרורו, טוב יהיה אם הפרשה הזאת תסתיים", והדגיש: "אני לא מכיר אותו, לא הכרתי אותו אבל פעלתי גם כרה"מ וגם בכל תפקידיי האחרים כדי להאיץ את שחרורו.

''ישראל פעלה כפי שפעלה, אני לא חושב שהיא הייתה חפה משגיאות, אני חושב שבזמן אמת בטיפול בפרשה כאשר פולארד נעצר היו לא מעט שגיאות שמדינת ישראל עשתה. אני לא הייתי קשור בשום דרך או צורה להפעלתו של פולארד נקודה".