שי ניצן
שי ניצןצילום: יונתן זינדל, פלאש 90

ח"כ בצלאל סמוטריץ' (ימינה) מתכוון להעלות להצבעה במליאת הכנסת ביום רביעי הקרוב חוק שיאריך באופן משמעותי את תקופת הצינון הנדרשת ממי שכיהן בתפקיד יועמ"ש לממשלה ופרקליט המדינה.

על פי סעיף 2א בחוק בתי המשפט, יועמ"ש לממשלה ופרקליט מדינה יכולים להתמנות כשופטים בבית המשפט העליון לאחר תקופת צינון קצרה של שנה וחצי בלבד.

ח"כ סמוטריץ' יציע לתקן את הסעיף הזה ולהאריך את תקופת הצינון באופן משמעותי לתקופה בת עשר שנים.

"ביום רביעי אעלה בע"ה להצבעה הצעת חוק שתקבע חובת צינון על יועמ"ש ופרקליט מדינה שירצו להתמנות לשופטי עליון", כתב ח"כ סמוטריץ' בחשבון הטוויטר שלו. "זה החוק שימנע משי ניצן להתמנות לעליון ואם היה חוק כזה בעבר מני מזוז לא היה היום שופט עליון. לא יתכן שיועמ"ש ופרקליט יקבלו החלטות כדי לרצות את השופטים שיחליטו על המינוי שלהם".

בדבר ההסבר להצעת החוק נכתב: "טמון חשש כפול – האחד, שמא ליועץ המשפטי לממשלה ולפרקליט המדינה תהא נגיעה בענין פלוני הן במסגרת תפקידם והן במסגרת כהונתם כשופטים בבית המשפט העליון. השני, החשש שמא החלטות היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה יושפעו, בשעת קבלתן, מהלך הרוח הקיים בבית המשפט העליון".

"אין ספק כי יש בכך כדי ליצור חשש לניגוד עניינים פסול אשר עלול לפגוע באמון הציבור וכדי להעלות ספק אף בדיעבד, ביחס לכשרות ההחלטות שקיבלו בעלי התפקידים האמורים בטרם סיימו את תפקידם", נכתב.

"אשר על כן, ועל מנת לשמור על האופי הבלתי תלוי של משרת היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה, מוצע לקבוע כי מי שכיהן בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה או פרקליט המדינה יידרש מעתה לתקופת צינון משמעותית בת עשר שנים בין סיום תפקידו ובין מינויו האפשרי לשופט בית המשפט העליון", כך בדברי ההסבר.