מירי רגב
מירי רגבצילום: ששון תירם

שרת התחבורה מירי רגב הציגה בפני נציגים וראשי הרשויות של מגזרי המיעוטים והשייח' מוואפק טריף, את מהפכת התחבורה הגדולה שתשנה את המפה התחבורתית של צירי התחבורה במגזר המיעוטים.

התכנית כוללת מיפוי אסטרטגי יסודי של הצרכים התחבורתיים וצרכי התשתית בכל 133 היישובים בהם מתגוררת אוכלוסייה לא יהודית. התוכניות יבוצעו בשיתוף פעולה מלא עם הרשויות במגזר הערבי. התכניות שמות את הדגש על תשתיות התחבורה, תחום שעד היום לא ניתן לו מענה מספק.

השרה רגב ציינה כי מדובר ביום היסטורי המעביר בשורה גדולה לחברה הערבית בישראל. "הצבנו יעד ברור לקדם בעשור הקרוב תשתיות התחבורה והשירות התחבורתי ביישובים הערבים, הבדואים, הדרוזים והצ'רקסים, בדומה ליישובים היהודים", אמרה השרה רגב.

ההשקעה בתכנון הראשוני נאמדת ב-30 מיליון שקלים. לדברי השרה רגב,  מדובר בתקציב משמעותי אך לצורך מימוש התכנית יידרש סכום גבוה בהרבה. "זאת תהיה הזדמנות של המדינה להוכיח שהיא פותחת לא רק את הלב אלא גם את הכיס כדי להציל חיים", הוסיפה שרת התחבורה.

הדגש הוא על מחקר כמותי ואיכותי הכולל לדוגמא ספירות רכב כבד ותנועת הולכי רגל ביישובים, זיהוי ומיפוי הצרכים ומציאת נקודות תורפה בטיחותיות בכל יישוב ויישוב, תוכנית לתמרור כל היישובים. 

על פי נתוני הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים (הרלב"ד) בשנת 2019 כ-32 אחוזים מההרוגים בתאונות דרכים היו מהמגזר הלא-יהודי, כמעט 50 אחוז יותר מחלקם באוכלוסייה. נתון מטריד אף יותר מלמד כי מספר ההרוגים הערבים עלה ב-21.5% לעומת 2018, זאת לעומת עליה של 1.5% בלבד בקרב האוכלוסייה היהודית.

שרת התחבורה הוסיפה כי התכנית אינה פועלת בחלל ריק, משרד התחבורה השלים פיילוטים בשלושה יישובים – באקה אל גרביה, ג'ת ומע'ר. במקביל לקידום התכנית האסטרטגית אנחנו מקדמים באמצעות חברת נתיבי איילון 11 פרויקטים נוספים ובשנת 2021 נכפיל את מספר הפרויקטים.

השרה רגב: "זה לא סוד שיש פערים תחבורתיים גדולים מאוד במגזר הערבי. התשתיות רעועות, הרחובות צרים ואינם מאפשרים כניסה של תחבורה ציבורית, ולכן עלינו לתת מענה גם בתחום התשתיות, גם בתחום התחבורה הציבורית וגם בטיפול נקודתי בקטל בכבישים. המהפכה הזו היא חלק מתפיסת ה'צדק התחבורתי' שאני מובילה במשרד התחבורה, לחיבור מדינת ישראל על כלל אזרחיה".

"עם כניסתי לתפקיד הודעתי שאני נחושה להוביל את המאבק בתאונות הדרכים, ואני מתייחסת לחזית הקטל בדרכים כמלחמה לכל דבר. לצורך המאבק החשוב הזה, הצבנו לעצמנו יעדים ברורים. משרד התחבורה בראשותי פועל מסביב לשעון למען המטרה החשובה הזאת. אך צריך לומר ביושר. הצלחת התכנית טמונה רבות בשיתוף פעולה עם ההנהגה המקומית ועם מובילי הדעה במגזר", אמרה השרה רגב.