יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמן
יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמןצילום: רויטרס

סעודיה מביעה דאגה רבה מהממשל האמריקני החדש של ג'ו ביידן ובתחילת השבוע ביקר במדינה ראש הממשלה בנימין נתניהו.

הפרשן לענייני ערבים יוני בן מנחם, חוקר בכיר במרכז הירושלמי לענייני ציבור ומדינה, חושב שהסעודים מודאגים מהממשל המתהווה וחוששים ממנו.

"הסעודים מאוד מודאגים מהסכנה האיראנית וגם מהממשל של ביידן. החשש הוא לא רק מהעובדה שביידן רוצה לחזור להסכם הגרעין ועוד לפני כן להסיר את הסנקציות שממשל טראמפ הטיל על האיראנים. בסעודיה חוששים שלנוכח ההצהרות של ביידן בקמפיין הבחירות הוא ישנה את המדיניות כלפיהם ולא יהיה סלחני כמו הנשיא טראמפ, בעיקר בנושא השמירה על זכויות האדם".

"הם לא שכחו את פרשת רצח ג'מאל חשוקג'י והם חוששים שהנשיא החדש יאשר ל-CIA להביא לדיון בקונגרס את הדו"ח הסודי על מעורבות השלטונות בסיפור הזה", מוסיף בן מנחם.

יוני בן מנחם
יוני בן מנחםצילום: פלאש 90

לדעתו, המצב הזה דוחף את הסעודים לידיה של ישראל. "הנורמליזציה עם סעודיה היא עניין ודאי, השאלה היא רק מתי. באיזה עיתוי זה יקרה. מלך סעודיה מתנגד לפי שעה למהלך הזה ומחזיק בדעה שקודם צריך לכונן הסכם שלום מלא בין ישראל והפלסטינים – בהתאם ליוזמת השלום הערבית. אבל יורש העצר מוחמד בן סלמן, שהוא האיש החזק בסעודיה ומיועד לרשת את המלך, תומך בנורמליזציה מיידית ורוצה ללכת בדרך שהלכו לפניו איחוד האמירויות, בחריין וסודאן. יש כאן שתי גישות שונות ועל פי גורמים אמריקניים יורש העצר אמר לג'ארד קושנר שהוא רוצה הסכם שלום מלא עם ישראל".

"כעת הכל הסתבך כי טראמפ לא יהיה בשלטון ואם ממשל ביידן יחשוף את הדו"ח הסודי ויחלו דרישות להביא את מוחמד בן סלמן לבית הדין הבינלאומי בהאג יהיה קשה מאוד למשפחה המלכותית בסעודיה לאפשר לו להיות המלך הבא".

בן מנחם מתייחס גם לשינוי הכיוון של יושב ראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן שהעדיף לבחור בחזרה לתיאום הביטחוני עם ישראל על פני הידוק הקשר עם חמאס. "אבו מאזן שיחק משחק כפול בשני ערוצים מקבילים. בערוץ הגלוי הוא הלך עם חמאס, כביכול, לפיוס וסיכום על עריכת בחירות. אבל במקביל, ניהל ערוץ חשאי מקביל מול ישראל ואירופה, על חזרה וחידוש הקשרים הביטחוניים והכלכליים".

"המהלך היה בעצם תקיעת סכין בגב. כי בזמן שמשלחת של הפתח' בראשות ג'יבריל רג'וב ישבה בקהיר עם משלחת חמאס כדי לדון בבחירות, הוא הודיע על חידוש הקשרים עם ישראל והפתיע אפילו את רג'וב ואנשיו".

הוא לא צופה תגובה קיצונית מצד חמאס. "אף פעם לא נפסקים המגעים בין הפתח' לחמאס, גם כשיש מתיחות גדולה. המשמעות לפי גורמים בחמאס היא שאבו מאזן מתכונן לארבע שנים של ממשל ביידן ומרגיש שהסיוע הכספי לרשות יחודש וכך גם היחסים עם אונר"א. הצעדים הללו יכולים לחזק את אבו מאזן ואז הוא לא צריך בחירות וזה היה קו המחשבה שלו".