זירת ההתרסקות
זירת ההתרסקות צילום: איחוד הצלה

אסון התרסקות המטוס הצבאי: רב-סרן במיל' איתי זיידן ז"ל, השתחרר משירות קבע בצה"ל כמוביל רביעיית F-16, ואילו פרח הטיס רב"ט ליהוא בן-בסה ז"ל היה בחלק הראשון של הקורס שבו החניכים מתרגלים טיסות ראשונות, והותיר אחריו אח תאום שמשרת בצה"ל.

תא"ל (מיל') ישראל שפיר, לשעבר מפקד בית הספר לטיסה של חיל האוויר, שוחח עם ענת דוידוב וגולן יוכפז, ומספר: "מניח שפרחי הטיס לא יטוסו היום, אבל מחר או מחרתיים הם יחזרו לטוס".

מפקד חיל האוויר האלוף עמיקם נורקין כינס אתמול את כל הנוגעים באירוע והנחה לעצור את טיסות האימונים וההכשרה בחיל, עד להודעה חדשה. הפעילות המבצעית בחיל האוויר נמשכת כסדרה.

אלוף-משנה א׳, טייס קרב בהכשרתו, מונה על ידי מפקד חיל האוויר לעמוד בראש צוות תחקיר המומחים לבחינת נסיבות התרסקות המטוס הקל.

שר הביטחון בני גנץ מסר בתגובה לתאונה: "מדובר בתאונה קשה שגבתה מאיתנו מחיר כבד. אני מבקש לשלוח את תנחומיי למשפחות. צה"ל יעשה הכל בכדי לבדוק את האירוע ולהסיק את המסקנות הנדרשות". גנץ שוחח עם הרמטכ"ל רב-אלוף כוכבי וקיבל ממנו עדכון על התחקיר הראשוני.

מפקד חיל האוויר לשעבר, רב אלוף במילואים איתן בן-אליהו, העריך בראיון כי ככל הנראה, התקלה נגרמה בשל תקלה בהגאים או בשל תקלה במבנה המטוס.

"לא נשמע שום דיווח של הצוות מהאוויר, שום אות מצוקה לא נקלט, השניים טסו בגובה לא רב מדי מעל הקרקע, אבל כזה שאפשר להיחלץ ממנו אם קיימת תקלה מתפתחת", מתאר בן-אליהו. "מכך, אנחנו מבינים שקרה משהו פתאומי. החבטה בקרקע הייתה חבטה די קשה, כלומר לא היה ניסיון לנחיתה רכה".

"אני נוקט בזהירות רבה, ולא נוהג לבצע הערכה של המידע בשלב זה, אך כנראה שקרה אחד משני דברים: האחד – תקלה בהגאים: השליטה בהגאים היא על ידי צירים שמחוברים לקצוות הכנפיים. אם ציר כזה נשבר, השליטה אובדת. האפשרות השנייה – תקלה במבנה המטוס".

"דבר אחד כנראה אפשר לפסול", מיהר בן-אליהו להוסיף. "מדובר במדריך ותיק, עם למעלה מ-25 שנות ניסיון, טיסת האימון הייתה טיסה יחסית בסיסית, לא יכולה להיות הסתבכות תוך כדי שגיאה בהטסה. הייתי פוסל טעות טיסה, והייתי מתרכז בשבר פתאומי שגרם להם להתרסק".

מצאתם טעות בכתבה או פרסומת לא ראויה? דווחו לנו