יעקב טסלר
יעקב טסלרצילום: דוברות הכנסת יצחק הררי

הוועדה לפניות הציבור קיימה דיון במסגרת חודש המודעות לסרטן ריאה, בנושא אי מימוש הפיילוט לבדיקות סקר לאיתור סרטן הריאה.

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב טסלר אמר בפתח הישיבה כי בדיקה של גילוי מוקדם לסרטן הריאה נפוצה בעולם, אך בישראל הפיילוט לבדיקות סקר התעכב ולא יושם.

"אני קורא ליישום הפיילוט באופן מיידי. אמנם כולם עוסקים בעיקר עם הקורונה, אבל הקורונה לא ביטלה לצערנו את שאר המחלות. מדובר פה בהצלת חיים ואסור לבזבז זמן עם התהליך", הוסיף טסלר.

ד"ר שילה, מנכ"לית העמותה הישראלית לסרטן הריאה, סיפרה בדיון כי "בישראל נפטרים מדי שנה כ-2000 חולי סרטן ריאה, כ-80% מחולי סרטן הריאה מעשנים ו-20% לא עישנו מעולם. כל יום מאובחנים שישה אנשים חדשים עם סרטן ריאה ובכל יום נפטרים חמישה חולים מסרטן הריאה".

פרופ' ניר פלד, מנהל המערך האונקולגי בסורוקה ויו"ר העמותה לסרטן הריאה, הסביר כי למרות ההתקדמות בתחום האבחון המוקדם בעולם, מדינת ישראל היא במקום רע אפילו אחרי פולין, שכבר הכניסה את בדיקות הסקר לשירותי הבריאות הציבוריים.

"אנחנו יכולים לחסוך מעשרות אלפי מטופלים לחלות ולמות מסרטן הריאה, ובנוסף לחסוך הרבה מאוד כסף ממדינת ישראל על בדיקות סי.טי. ההחלטה שבדיקות סקר נחוצות כבר התקבלה - ועדת הסל הקציבה לזה תקציב והגדירה את הצורך בהעברת התקציב לקופות על מנת לממש את התקציב ואנחנו התנדבנו לקדם את הנושא ברמה המקצועית. הוגדר פיילוט ללא תוכנית ברורה ואני דורש לקדם את זה בזמן האפשרי כי החולים מתים אחד אחרי השני. צריך להיות פרגמטיים".

עוד אמר פרופ' פלד, "לצערי גורמים רבים לא מוכנים להשקיע בחולים שמעשנים בטענה שהמחלה באשמתם. אבל אנחנו מאחורי זה, ועדת הסל קיבלה החלטה ואנחנו צריכים ליישם אותה".

טל מורגנשטיין, מנהלת האגף להערכת טכנולוגיות בסל הבריאות מסרה כי סקר סרטן הריאה עלה לוועדת הסל מספר פעמים בשנים עברו ולא נכלל ברשימה. אבל בגלל החשיבות של הנושא הועבר תקציב לפיילוט כדי לבדוק את יעילות התהליך. "המכרז יצא בסוף אוגוסט מיד לאחר שמשרד האוצר העביר תקציב, נבחר זוכה בסוף אוקטובר, ואנחנו בשלבים האחרונים של החתימה על ההסכם, כשהפיילוט אמור להתחיל מייד בתחילת 2021. הפיילוט צפוי להמשך 3 שנים". אוכלוסיית היעד של הפיילוט תהיה בעיקר אוכלוסיית המעשנים הכבדים.

ח"כ טסלר הודיע כי הוועדה תמשיך ותעקוב אחר התקדמות יישום הפיילוט. "אני שמח לשמוע שנבחר זכיין ומתקדמים לחתימה. יש להתקדם במקביל גם מול שאר גורמי המקצוע הקשורים להפעלה, כדי שעם החתימה יוכלו להפעיל את הפיילוט באופן מידי".