יאיר גולן
יאיר גולןצילום: Hadas Parush/Flash90

סגן הרמטכ''ל לשעבר ח״כ יאיר גולן (מרצ) עונה לשר ירושלים הרב רפי פרץ שאמר כי חיילים דתיים לא ישרתו ביחידות קרביות יחד עם לוחמות.

״תפקידי הלחימה בצה״ל צריכים להיות פתוחים לכל וללא הבדלי מגדר", אמר גולן. ''לוחמות רוסיות לחמו במלחמת העולם השניה, לוחמות לחמו בשורות הפלמ״ח וצה״ל לפני קום המדינה.

''לוחמות משרתות בתותחנים, בחיל הים, בחיל האוויר, באיסוף קרבי, בגדודי חילוץ והצלה, בחי״ר קל ובמג״ב. אנחנו בשנת 2020, לא בימי הביניים״, הוסיף ח"כ גולן.

ח"כ אלעזר שטרן (יש עתיד) הגיב גם הוא לדברי השר רפי פרץ, "שהרב רפי והרב אלי סדן לא יעשו סקר כמה מהבוגרים מניחים תפילין כל יום", הגיב ח"כ שטרן בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה. "למה אני אומר את זה? על אחת כמה וכמה, כשהם יגידו להם לא לשרת בצה"ל בגלל שיש שמה בנות, לא משנה איפה, הם לא יקשיבו להם. הם יודעים את זה".

לטענת שטרן, דברי הרב פרץ "זה אקדח ריק. לא בגלל התלמידים האחרים שלא לומדים אצלם, אפילו התלמידים שלומדים אצלם. הם לא יעשו את המבחן הזה בגלל שהם יודעים שהתלמידים שבאים אליהם כמעט מראש וכמעט 100% באים בשביל לשרת בצה"ל. לא בשביל לשמוע אם לשרת או לא לשרת אם תהיה בת במקום כזה או אחר. לכן כל הטרמינולוגיה הזאת היא טרמינולוגיה פוגעת".

כאמור, שר ירושלים ומורשת הרב רפי פרץ (הבית היהודי) התייחס היום (שלישי) לשילוב בנות ביחידות קרביות ואמר כי חיילים דתיים לא יתגייסו ליחידות כאלו. "אם נצטרך להיות ביחידות מעורבות, מתחת לאלונקה ושמירות בלילה, הציונות הדתית לא תהיה שם. זה לשים את ערך השוויון על פני ערך הניצחון", אמר הרב פרץ בכנס המכון הישראלי לדמוקרטיה.

הרב פרץ הסביר את התנגדותו לעתירה לבג''ץ שהגישו צעירות המבקשות להתגייס לסיירות המובחרות של צה''ל, "כשברור שאנחנו נצטרך להוריד את הרף, מה שקורה בכל יחידה מעורבת. לא הגיוני שבת תסחוב 50 קילו על הגב שלה.

"אז תהיה אחת, אבל בדרך נפסיד עשר בנות שמסיבה פיזיולוגית גמרו את השירות שלהן ונתקעו עם בעיה חמורה מאוד לכל ימיהן, צריך לקחת על זה אחריות ועם זה נלחמים פחות טוב".

הוא הדגיש: "אני לא מדבר על סך הבנות בצה"ל, הבנות בצה"ל עושות בהרבה מקומות עבודה נפלאה. יש לי כלה שהייתה תצפיתנית, כשהגעתי לבקר אותה היא לא הסתכלה עלי מרוב הדריכות שלה על המכ"ם שהיא הייתה בו יום ולילה. הן עושות את זה יותר טוב מהבנים".

השר הרב פרץ התייחס גם להשתלבות הציונות הדתית בצה"ל ואמר כי "הסוגיה הקריטית של הציונות הדתית זה השילוב עם הבנות".

הוא אמר כי הצבא כיום "מאוד גמיש בהבנה שלו וביחס שלו לציונות הדתית. אנחנו עבדנו על השילוב הראוי במתכונתו הראשונה ואחרי זה על השירות המשותף. זה היה בהתייעצות עם הרבנים המובילים של הציונות הדתית. הפקודה של השירות המשותף היא פקודה שמאזנת ומאפשרת לחיות ביחד".

הוא הוסיף: "הסוגיה הקריטית של הציונות הדתית זה השילוב עם הבנות. צריך לדעת קודם כל כעובדה. השילוב עם הבנות הוא שילוב מאוד מורכב ובשילוב הראוי נתנו מענה. הוא לא היה מושלם".

לדבריו, "הייתה לי שמה הערה שבגללה לא הסכמתי לחתום על פקודת השירות המשותף שאני הכנתי אותה. אני חשבתי שלא יכול להיות שיחייבו קצין. המסקנה המשותפת הייתה שלוחם אי אפשר לחייב אותו ללכת ליחידה מעורבת. לוחם מתחת לאלונקה זה סיפור אחר. הגענו למסקנה שקצין יוכלו לחייב אותו ואני התנגדתי לזה. גם קצין צריכה להיות לו האפשרות והצבא צריך לכבד את האפשרות הזאת".

"הסוגיה הזאת, במעטפת הכוללת, בסך הכל הצבא מתייחס היום בצורה יותר קשובה לצרכים הדתיים", כך השר הרב רפי פרץ.