עורכת הדין סתו בויאנג׳ו
עורכת הדין סתו בויאנג׳וצילום: מיכאל לוריא

כמעט ופרסמתי השבוע מודעה בזו הלשון: "צמד קשישים, מסוכנים לציבור, מסתובבים בחופשיות ומפיצים רעל מעל כל במה אפשרית. סימני זיהוי: שני הקשישים כיהנו בעבר בתפקיד ראש ממשלת ישראל, השם הפרטי של שניהם: אהוד".

נדמה לי שהמושג 'זקנתם מביישת את בחרותם", עדין מדי לתאר את התנהגותם של מי שכיהנו בעברם כראשי ממשלת ישראל: אהוד אולמרט ואהוד ברק.

שמעתי וחזרתי ושמעתי ולא האמנתי שאכן שמעתי את האסיר המשוחרר אהוד אולמרט "ממליץ" לג'ונתן פולארד לא לעלות לישראל. האיש והמעטפות אפילו נימק זאת בכך ש"אנחנו לא חייבים לו כלום, הוא היה מרגל אמריקאי שעבד תמורת הרבה מאוד כסף. לא מדובר במתנדב ציוני שהקריב את חייו".

הוא גם מאוד חשש ש"הנוכל שעומד בראשות הממשלה ינסה לעשות חגיגה מבואו של פולארד". אחת משתיים: הוא שאולמרט אמר את הדברים אחרי שלקח איזה חומר אסור או שהאיש הוא פשוט התגלמות הרוע במלוא כיעורו.

למרות שזה קשה, אני אנסה להיות עניינית נוכח הלוע שאדון אולמרט פתח על בואו הצפוי של פולארד לישראל. בדרך כלל כאשר אנשים מתבגרים הם הופכים אנושיים יותר, לבביים , יותר מקשיבים ומכילים. במקרה של אהוד אולמרט כנראה מתרחש תהליך הפוך. איזו אטימות, איזה רוע לב.

מבלי להיכנס בכלל לשאלה אם פולארד היה 'סוכן' מטעמי ציונות או 'מרגל בעבור שלמונים', יש כאן סיפור אנושי שכל מי שיש לו מעט אנושיות בלב, יזדהה אתו, ולא משנה אם אתה בעד או נגד. יהודי מתבגר שאת מרבית חייו העביר בתנאי הכלא הקשוחים של ארה"ב, זוכה להגשים חלום ולעלות לארץ ישראל.

לצדו, רעייתו החולה במחלה קשה, שהקדישה את חייה לסעוד אותו בכלא , וכעת הוא מבקש להחזיר לה מעט על כל מה שעשתה למענו כל השנים. מאיפה הגיע מופע האימה של האסיר המשוחרר שעוד רגע גם היה מחזיר את פולארד לכלא, שאולי ימות מאחורי סורג ובריח. האמת, לדעתי, מסתתרת בטיעון כבד המשקל של הקשיש המשוחרר. החשש (ביטחוני ביטחוני, חלילה לא קנאה וצרות עין) שנתניהו "יעשה חגיגה" מהעלייה של ג'ונתן פולארד ורעייתו לישראל...

בקושי חלפו מספר ימים וקשיש אחר החליט שגם הוא רוצה להראות לכולם את 'חוכמתו'. האיש וזקן הפרא, ברק אהוד, מתייצב באולפן 'לפני החדשות' בערוץ 13, ומסרב לגנות את ההשוואה המטורפת שהשמיע פעיל 'קריים מינסטר' בין הצורר הנאצי אדולף היטלר לבין ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו.

לא רק שהוא סירב לגנות, הוא אף התגאה כי כבר כמה שנים הוא מתריע מפני תהליכים שמוביל נתניהו, לטענתו, המזכירים גם מזכירים תהליכם דומים שהתרחשו לפני עליית הנאצים לשלטון. הקשיש שיודע לפרק שעונים איבד לגמרי את המצפן והמצפון. שנאתו וקנאתו היוקדת לנתניהו ידועים.

ועדיין, מה מביא רמטכ"ל לשעבר, קצין מעוטר מסיירת מטכ"ל, ראש ממשלה ושר ביטחון - להסכים עם ההשוואה בין היטלר לנתניהו. האם לקח בחשבון שחיים בישראל ובתפוצות ניצולי שואה שמחסירים פעימה בלב, ומזדעזעים מעצם ההשוואה הבלתי נתפסת והמטורללת הזו?

אולי הגיע הזמן ששני הקשישים הממורמרים, שלידם הקשישים ממופע החבובות הם 'מאמא תרזה', פשוט יניחו לנו. יעזבו אותנו במנוחה. שיזמינו לבתיהם המפוארים את החברים הקרובים וישמיעו להם את דברי ההבל והנאצה.

למה כל העם צריך לסבול את נוכחותם הציבורית והתקשורתית? אולי גם התקשורת צריכה פשוט להפסיק להזמין אותם. כבר הבנו את המסר. הם יהיו מוכנים להגיד הכל, העיקר שיזכו בעוד ליטרת פרסום.

אינני משייכת עצמי לשמאל או לימין. האמת, לא אבכה אם נתניהו יעזוב את בלפור. אבל כל חיי חונכתי על כבוד לזולת, בטח כבוד למבוגרים. ועדיין, כאשר אני שומעת את מופעי האימים של אהוד את אוהד, ממש בא לי לחפש עבורם דיור מוגן ברמה של 5 כוכבים כמובן. שיהיו תחת השגחה וצוות שיגן עלינו מפניהם.