כשרות? חייבים לשנות את השיטה

הרבנות הראשית צריכה לקחת את המושכות ולנווט בעולם התחרותי שנוגע בתחום הכשרות. שינוי השיטה יפחית שחיתות, יוריד מחירים ויגביר אמון

יהודה זיידרמן , ט' בכסלו תשפ"א

כשרות? חייבים לשנות את השיטה-ערוץ 7
אילוסטרציה
צילום: ISTOCK

בימים האחרונים התפרסם דו"ח פנימי של מחלקת ההונאה בכשרות של הרבנות הראשית, ממנו עולה כי משגיחי כשרות באזור חיפה אינם מתייצבים במטבחים עליהם הם מופקדים, מדווחים נוכחות גם כשאינם שם ולוקחים על עצמם "השגחה" בכמות בלתי נתפסת של מסעדות ועסקים. 

את המחיר משלם ציבור הסועדים שמבקש כשרות, משלמים בעלי העסק ש"כבולים" למשגיח ובסופו של דבר הכלכלה הישראלית.

הדו"ח שהוגש כאמור מציב ומציף לנגד עינינו שורה של בעיות. שוב עולה כי שורש הבעיה טמון ביחסים הנרקמים בין המשגיח לעסק אותו הוא משגיח, וניהול הדוק של המשגיחים בשטח. 

דו"ח מבקר המדינה שהתפרסם לפני כארבע שנים חקר אל״מ הנושא לעומק. מהדו"ח אז ומהדו"ח הנוכחי עולה הצורך לנתק את יחסי משגיח-מושגח. עברו שנים מאז המלצות מבקר המדינה, הדו"ח של מחלקת ההונאה בכשרות הוא ההוכחה כי מאומה לא נעשה.

אלא שלא הכול שחור ולא הכול מסתבר תלוי בידיה של הרבנות הראשית. לפני מספר שנים הוקם ׳מערך הכשרות של ארגון רבני צהר׳. המערך חרט על דיגלו יישום הפגמים שנמצאו ע"י מבקר המדינה ובנית מודל חדש של כשרות. בין העקרונות - ניתוק יחסי משגיח ומושגח, שינוי חקיקתי שישים סוף למונופול הכשרות הקיים במדינה ופתיחת שוק ההשגחה הכשרותית לתחרות. 

על פי חזון זה, הרבנות תהפוך לרגולטור שיקבע את הכללים ויפקח על שוק הכשרות בעוד בשטח יפעלו גופי כשרות פרטיים דוגמת הבד"צים למיניהם, בית יוסף, צהר וכו׳.

התחרות תגרום לשוק להשתפר והעסקת המשגיחים ע"י גופי הכשרות תשים סוף לקומבינות שנרקמות בשטח הרחק מעיני הסועדים שפוקדים את המסעדות ובתי האוכל תוך העמקת הפיקוח בשטח וניהול הדוק וקפדני של המשגיחים.

במקביל יקבעו נהלי כשרות אחידים לכל רחבי המדינה, כללים אותם יכולה הרבנות לגבש. יגובש נוהל דיווח באפליקציה מותאמת נוכחות בעסק לדיווח, דבר שיסייע בפיקוח על המשגיח. ההיסטוריה בשווקים השונים מלמדת שהתחרות גורמת לשיפור השרות ובעיני תתרום גם לקרוב לבבות בחברה הישראלית.

מזה שלוש שנים שבכשרות צהר נותנים פיקוח כשרותי הלכתי והגון ושקוף למאות עסקים. משגיחי ומשגיחות הכשרות מועסקים על ידינו ומדווחים על כל כניסה ויציאה מבית העסק באפליקציה.

הכשרות מוקפדת והלכתית ומקובלת בציבור. בעלי העסקים שבעי רצון. יישום המודל היה מונע את כל התחלואים שהתגלו בביקורת הרבנות בחיפה ובכל שאר המקומות שלא נבדקו. 

שירותי הכשרות בישראל אינם חייבים להיות בינוניים. לפי המחקרים שנעשו כ-60% מהציבור מבקשים לאכול במקומות כשרים מגיעים להם שירותי פיקוח ראויים.

על הרבנות לקחת את המושכות ולנווט בעולם התחרותי שנוגע עתה גם בעולם הכשרות. היא צריכה לשמש המצפן ולאפשר לאחרים לפעול לפיו. שינוי השיטה יביא לפחות שחיתות, להורדת מחירים ולהרבה יותר אמון. 

הגיע הזמן לשים סוף לתדמית הציבורית השלילית של מערך הכשרות היום ולשקם את יחסי האמון עם קהל הסועדים.

יהודה זיידרמן הוא מנכ״ל כשרות צהר