תקוות מוקדמות. האלוף במיל' עמידרור
תקוות מוקדמות. האלוף במיל' עמידרורצילום: פלאש 90

"אם נקצר את השירות יקרו שני דברים: ההכשרה של החיילים תהיה יותר קצרה, פחות טובה, הם יהיו חיילים פחות טובים. היחידות יתאמנו פחות, ולכן תהיינה פחות טובות": את המילים הקשות הללו אמר אלוף (מיל') יעקב עמידרור, עמית בכיר במכון ירושלים לאסטרטגיה ולביטחון ולשעבר ראש המטה לביטחון לאומי.

בשיחה עם בן כספית ואריה אלדד ב-103fm, הבהיר עמידרור את עמדתו. "בסוף, אם אתה פחות טוב, יש יותר הרוגים במלחמה, אין חוכמות", אמר, ופירט: "הצבא עושה כל הזמן 4 דברים - הוא לוקח אזרחים והופך אותם לחיילים, הוא מתאמן בשביל להיות צבא יותר איכותי מרמת הצוות ועד רמת האוגדה, הדבר השלישי שהצבא עושה, וזה מיוחד לצה"ל, הוא שומר על גבולות המדינה, פרוס מלבנון ועד אילת, באמצע יש לו שני גושים כבדים של עשייה ביהודה ושומרון וסביב עזה, אבל הוא כל הזמן דואג לביטחון השוטף, ואי אפשר להקטין את הכמות הזאת".

עמידרור המשיך ואמר: "הדבר הרביעי שהצבא עושה, וזה בעיקר חיל המודיעין וחיל האוויר, הם עסוקים כל הזמן ביצירת ההתרעה של מדינת ישראל, ההבנה של המצב ומניעת התחזקותו של האויב, מתחת לרדאר, או לפעמים מעל הרדאר, תלוי מה עושים".

לדבריו, "צריך לשים לב - את שני הדברים האחרונים, אי אפשר להקטין בכמויות. אם מספר החיילים יקטן, כי התקופה תהיה יותר קצרה, יצטרכו להקטין את זמן ההכשרה, יצטרכו להקטין את זמן האימונים, והתוצאה ברורה - צבא פחות מאומן, פחות טוב שיש לו מיד שתי משמעויות ברורות במלחמה - המלחמה לוקחת יותר זמן ויש יותר הרוגים, ובחלק מהמקרים, אי אפשר לבצע את המשימות".

בהמשך התייחס לדיווח של ברק רביד באתר 'וואלה', לפיו, הדרג המדיני הורה לצה"ל להתכונן לאפשרות שתהיה תקיפה אמריקנית באיראן עוד לפני חילופי הממשל ב-20 בינואר. עמידרור טען כי "יש על זה הרבה שמועות בעולם. אני שומע את זה בכל מיני מקומות שיכול להיות שהממשל ירגיש שיש לו איזושהי מחויבות, לקראת סיום תפקידו, לא להשאיר אחריו את הדבר הנורא ששמו התוכנית הגרעינית של איראן, ואנשים שם חושבים שחזרה להסכם זה דבר רע".

עם זאת, הוא טען כי הסיכוי לתקיפה הוא נמוך. "אחרי שנפל הפור וברור שביידן מחליף את הנשיא טראמפ, קשה לי מאוד לראות ממשל אמריקני שעכשיו יפתח במבצע כזה באיראן. אבל, אתה שואל אותי אם אנחנו צריכים להתכונן לאפשרות - התשובה היא כן. צריך להפריד פה בין ההערכה לבין ההכנה. גם אם האירוע, שבסבירות נמוכה יקרה, זאת בעיה גדולה מאוד למדינת ישראל, אז כדאי להתכונן אליו".