אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

בית המשפט העליון של ארה"ב קבע כי ההגבלות שהטיל מושל ניו יורק על בתי תפילה אינן חוקיות מאחר שהן מנוגדות לעקרות חופש הדת המעוגן בחוקה.

נזכיר כי עם פרוץ הקורונה פרסם המושל אנדרו קואמו צווים המגבילים את מספר המתפללים בכנסיה או בית כנסת ל-10 או 25 איש באזורים אדומים או כתומים (בהתאמה).

לקריאת פסק הדין המלא

על פי הדיווח של כתבת חדשות 12 יונה לייבזון עתירות קודמות שנדונו בבית המשפט העליון של ארה"ב בחודשים מאי ויוני, כאשר השופטת המנוחה רות ביידר גינסבורג עוד היתה בהרכב - נדחו.

כעת, לאחר מינוי השופטת השמרנית איימי קוני בארט השתנה מאזן הכוחות בבית המשפט העליון והעתירה נגד צווי המושל התקבלה ברוב של 5 מול 4.

השופטים שהתנגדו להתערבות בית המשפט ציינו כי המגבלות בעקבותיהן הוגשה העתירה ממילא כבר אינן בתוקף (האזורים הללו בברוקלין כבר לא אדומים) ועל כן אין מקום להידרש להן ולהתערב בהחלטותיהן של ערכאות נמוכות יותר.

שופטי המיעוט טענו עוד כי גם עקרון חופש הדת איננו מגביל את סמכות המושל לקבל החלטות בנוגע למוסדות דתיים כפי שהוא מקבל אותן בכל הקשור למוסדות חילוניים.

לטענת שופטי הרוב, העובדה שסיווג אזורים אלו שונה איננה מצדיקה הימנעות מהכרעה, וזאת משום שאם הסיווג ישתנה פעם נוספת ייקח זמן עד שהעותרים יצליחו לבקש סעד מבית המשפט וזכויותיהם ייפגעו בינתיים.