ד"ר חיים שיין
ד"ר חיים שייןצילום: באדיבות המצולם

רוחות השלום, הפיוס והתבונה שמנשבות בין מדינת ישראל למדינות המפרץ ולמדינות ערביות נוספות, מתקרבות במהירות אל אזרחי ישראל הערבים.

יש בתוכם רבים שכבר מפנימים שלאורך עשרות שנים הם הפכו להיות בני ערובה בשירות הפלשתינים ושילמו על כך מחיר כבד. ישראל, זה שנים, עשתה מאמצים כנים כדי להגיע להסדרה עם הפלשתינים, ממשלות שמאל וימין כאחד. המאמצים לא נשאו פרי. 

הסרבנות הפלשתינית מנעה כל ניסיון להגיע לפתרון כלשהו; סרבנות שהונהגה על ידי טרוריסט בדמות יאסר ערפאת ומכחיש שואה כאבו מאזן. לאורך שנים נבנתה תיאוריה שקרית והזויה, כאילו הסדרי שלום עם מדינות ערב לא יוכלו להתקיים בטרם יימצא פתרון לסוגיה הפלשתינית. ממשלת ישראל, בהנהגת בנימין נתניהו, הצליחה להפריך את התיאוריה, לא מעט בזכות המאבק הבלתי מתפשר וחשיפת האיום האיראני על המזרח התיכון והעולם כולו.

אזרחיה הערבים של ישראל זכאים לשוויון כמו כל אזרח במדינה. זכויות המיעוטים הובטחו במגילת העצמאות. בית המשפט העליון וממשלות ישראל, לאורך שנים, למרות ביקורת לעיתים מוצדקת על החלטותיהם, עשו מאמצים ניכרים להבטיח את השוויון, אך המאמצים לא התממשו במלואם ויש סממני קיפוח במגזר הערבי. 

מה שמקשה בעיקר את מימוש הזכויות הוא ההנהגה הפוליטית של ערביי ישראל. הנהגה שהצליחה לשכנע ישראלים רבים שהנאמנות שלהם מסורה לנרטיב הפלשתיני, גם כאשר הוא מוביל לפיגועי התאבדות, לפיצוץ אוטובוסים, לדריסה במזיד ולדקירת חפים מפשע ברחובה של עיר. מדינות ערב כבר הצהירו לאחרונה שהנרטיב הפלשתיני הוא בלוף. הגיע הזמן שגם ערביי ישראל יודו בכך. ישראלים רבים מזהים את ערביי ישראל עם פעילות חנין זועבי, מסיתי אל־אקצא מהפלג הצפוני ומעניקי אות הכבוד בסכנין לעזמי בשארה, למצטרפים לארגון דאעש ולמבריחי פלאפונים לאסירים ביטחוניים. 

רוב ערביי ישראל אינם שותפים לפעילות העוינת נגד המדינה. מסופקני אם יש בהם כאלה שמוכנים להמיר את החיים בישראל ולעבור לרשות הפלשתינית או לאיזו ממדינות ערב. כל מי שהריח פעם אחת בחייו ניחוח דמוקרטיה, לא יחליף אותו בעריצות ובדיכוי. בימים אלה ממש מתחיל מהפך היסטורי. אזרחי מדינת ישראל מהמגזר הערבי מתחילים להתעורר. ח"כ מנסור עבאס יו"ר מפלגת רע"מ, שהיא כיום חלק מהרשימה המשותפת, בחוכמה ובאומץ לב בלתי רגילים הפנים את המלכודת שבה נמצאים מצביעיו והחליט שהגיע הזמן שערביי ישראל ידאגו יותר לעצמם ופחות לפלשתינים הסרבנים. 

אין לי ספק שאם הוא יתמיד במהלכיו, רבים מאוד מאזרחי ישראל הערבים יתמכו בו, וכל היחס אליהם ישתנה להפליא. אין לי ספק שהתמיכה במנסור עבאס תוביל בסוף התהליך גם להסדר עם הפלשתינים.

באדיבות ישראל היום