צביקה פיק
צביקה פיקפלאש 90

טוב, השבת היה קל במיוחד לבחור עם איזה שיר מתחילים. שיר שגם נכתב על ידי אחד מגדולי הפזמונאים שידעה ארצנו, גם הולחן ובוצע על ידי 'המאסטרו', וגם הפך ללהיט תוך שהוא זוכה לעשרות גרסאות כיסוי ומככב במשך תשעה שבועות במצעדי הפזמונים – 'אני אוהב אותך לאה'.

השיר, שנכתב על ידי אהוד מנור והולחן על ידי צביקה פיק, נכלל באלבום השלישי של פיק שיצא בשנת 1974 וכאמור מיד הפך ללהיט. במילות השיר מלהטט מנור בין הפסוקים התנכיים לאיך שהוא מדמיין את האירוע, ובעצם בורא מחדש את מערכת היחסים שבין לאה ליעקב. לאה, שמתוארת בפרשה כשנואה, הופכת לאהובה.

על השיר הבא מגיעה לכם התנצלות. הבטחנו פלייליסט ובאמת עד עכשיו גם כשהבאנו שירי משוררים דאגנו להביא גם את הגרסה המולחנת, אבל לשיר הבא של יהודה עמיחי אין לחן (לפחות לא שאני מכיר), אבל הוא כל כך יפה ונוגע שבחרתי בכל זאת להביא אותו:

בֹּקֶר עַכְשָׁו וְהִנֵּה אֶת לֵאָה, אֶמֶשׁ הָיִית רָחֵל,
לֹא לָבָן רִמָּה אוֹתִי בְּחֹשֶׁךְ הַלֵּיל .
זֶה תָּמִיד כָּךְ יִהְיֶה. זוֹ דֶּרֶךְ תֵּבֵל:
עַכְשָׁו אֶת לֵאָה וְאֶמֶשׁ הָיִית רָחֵל.

כמו מנור גם עמיחי פותח בתיאור של הבוקר ההוא, של הגילוי כי "הנה היא לאה", אך בעוד 'אני אוהב אותך לאה' נשאר מנקודת מבטו של יעקב ומתיימר לכתוב את המכתב שלא נכתב, במרובע הזה של יהודה עמיחי, שאפילו שם לא ניתן לו, לוקח המשורר את הסיפור ומספר אותו מנקודת מבטו. ובעצם, מנקודת מבטנו אנו.

אודהליה ברלין מחדשת את 'אני אוהב אותך לאה', השבוע

אבל אם נחזור טיפה אחורה, לפני שיעקב מגיע לחרן ופוגש את רחל שבבוקר מתגלה שהיא לאה, הוא חולם את החלום המפורסם עם הסולם. גם החלק הזה של הפרשה זכה ללא מעט אזכורים והרמזים בשירה העברית, אבל אנחנו נלך על משהו יחסית חדש, מ2010.

קובי אוז, הסולן של להקת טיפקס הידועה והמוערכת, הוציא לפני עשר שנים אלבום סולו קצת אחר. אישי יותר, שורשי יותר, יהודי יותר. 'מזמורי נבוכים' היה שמו של האלבום, ו'מדרגות נעות' הוא שמו של השיר שרלוונטי לפרשתנו. כי בואו, לעלות בסולם זה כל כך לפני שלוש אלפים שנה, למלאכים בימינו יש מדרגות נעות...

ובונוס, אמנם לא קשור לפרשה, אבל כפיצוי על זה שאחד השירים שקיבלתם היה שיר בלי לחן, קבלו ביצוע מהמם של יובל דיין ל'יה אכסוף'.

שבת שלום.