
כבר בתחילת הפרשה אנו מתוועדים לחלום של יעקב אבינו, אשר הצית את דמיונם של אנשי התרבות והיצירה לאורך ההיסטוריה. "והנה סולם מוצב ארצה וראשו מגיע השמימה".
סופרים, משוררים, ציירים ואמנים רבים, יהודים וגויים כאחד נשבו בקסמו של החלום. רק לפני פחות משנה פורסם כי הציור "סולם יעקב" של האמן מארק שאגאל, התגלה 19 שנה לאחר שנגנב בשנת 1996 מגלריית "גורדון" וזוהי יצירה אחת מני יצירות רבות שעסקו בחלומו של יעקב לאורך ההיסטוריה.
חז"ל נדרשו לחלום המופלא. פרשנים רבים תהו על כך שהמלאכים בסולם "עלים וירדים בו" שהרי הם נמצאים במקום עליון ועל כן תחילה היה עליהם לרדת. רש"י הסביר כי:"עולים תחילה, ואחר כך יורדים - מלאכים שליווהו בארץ אין יוצאים בחוצה לארץ ועלו לרקיע, וירדו מלאכי חוצה לארץ ללוותו".
מדברי רש"י יוצא אפוא, כי ישנה קדושה מיוחדת לארץ ישראל עד כדי כך, שאפילו מלאכים האמונים של שמירת הארץ אינם יוצאים ממנה. מדרש זה של רש"י שימש דרשנים רבים על קדושתה וייחודיותה של ארץ ישראל.
חיזוק לקדושה הייחודית אנו מקבלים גם בספר דברים: "ארץ אשר ה' אלקיך דרש אתה תמיד עני ה' אלקיך בה מרשית השנה ועד אחרית שנה". חכמים הסיקו לאורך הדורות כי שגשוג ופריחה יהיו נחלתו של העם היהודי דווקא בארץ הקודש ולא בגולה.
כיום, אנו מוצאים צמיחה ופריחה של עולם התורה והאמונה בארץ ישראל בפריסה שטרם נראתה כמותה. אחד התחומים החשובים בהם חלה הנסיקה בעולם האמונה בארץ, הוא דווקא תחום היצירה והאומנות.
אם בעבר הס היה מלהזכיר משחק, הצגה או מחזה לציבור החרדי והתורני, אנו רואים כעת כמיהה לעולם תרבות יהודי אמיתי הנשען על כל כללי שמירת המצוות קלה כבחמורה.
אנו עדים ליהודים שומרי מצוות ויראי ה', אשר נותנים דרור ליצירותיהם בלי להקל ראש ולהיפך, מתוך מטרה ושליחות להגדיל תורה ולהאדירה. דווקא כאן, בארץ, אשר עליה אומר ה' ליעקב בתחילת הפרשה "ושמריתך בכל אשר תלך והשבתיך אל האדמה הזאת". זהו המקום לשאת בגאון את המוסר והערכים התורניים גם בעולם התרבות.
יהי רצון שנזכה לראות במהרה את ההבטחה ליעקב "ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה ונברכו בך כל משפחת האדמה ובזרעך".
סוניה סודרי היא מייסדת תיאטרון הנשים החרדי "פסיפסו"