מנכ"ל רגבים: המדינה לא עמדה בהתחייבותהחזקי ברוך

בג"ץ דן הבוקר (ראשון) בעתירת תנועת רגבים נגד ראש הממשלה ומשרד הביטחון, בדרישה להשלים את פינוי המאחז הבלתי חוקי 'חאן אל אחמר'.

הדיון מתקיים בפני הרכב השופטים נועם סולברג, ג'ורג' קרא ואלכס שטיין.

נציגת המדינה אמרה בדיון כי "יש שיקולים נרחבים לעכב את הפינוי שנרחיב בהם במעמד צד אחד. אנחנו לא חוזרים בנו מהעובדה שדינו של המקום להתפנות".

לדבריה, "משרד ראש הממשלה והמשרד לביטחון הפנים החליטו היום לעשות מאמץ ולקדם תהליכים ונדרש זמן נוסף על מנת למצות אותם".

השופט נועם סולברג מתח ביקורת על התנהלות המדינה. "הודעתם שאתם מפנים את המקום, מדוע זה לא קרה עד כה?".

נציגת המדינה ענתה, "בנקודת הזמן הזאת אנחנו צריכים עוד זמן. יש היום החלטה של הדרג המדיני ואנחנו רוצים ומבקשים להציגה במעמד צד אחד".

זוהי העתירה השישית שהגישה רגבים בעניין במהלך העשור האחרון, כאשר בכל פעם הצהירה המדינה כי בכוונתה לממש את צווי הפינוי שהוצאו בשנת 2009.

בתחילת נובמבר הודיעה המדינה כי חאן אל אחמר לא יפונה בארבע החודשים הקרובים. הדחייה נומקה בכך שהיא נעשית לצורכי הידברות להשגת פינוי מוסכם וכן "בשיקולים רחבים נוספים" המשליכים על עיתוי מימוש הצווים, וכן בשל מגבלות הנובעות מהתמודדות עם נגיף הקורונה.

הרכב השופטים המקורי ששובץ לדיון, כלל את השופטים סולברג, וילנר, וגרוסקופף ובמהלך שלושת השבועות שחלפו מאז נקבע מועד הדיון, הוחלף ההרכב מספר פעמים.

מאיר דויטש, מנכ"ל רגבים, ציין כי בעתירה הקודמת המדינה התחייבה שהמאחז הבדואי הבלתי חוקי עומד בפני פינוי. "מדינת ישראל השקיעה עשרות מיליונים בפיתוח מגרשים עבור אלו שיפונו ופיתחה תשתיות מים וחשמל והתחייבה שבתוך שבועות אחדים הפולשים יפונו. על בסיס זה העתירה החמישית שלנו נדחתה".

עוד הוסיף דויטש, "המתנו שנתיים וכשראינו שהמהלך לא יוצא לפועל הגשנו עתירה נוספת, שנדחתה בגלל הבחירות שוב ושוב. אנחנו מקווים שבית המשפט ישים לדבר סוף וייתן הוראה או יציב לוח זמנים לפינוי".

"באנו לשמוע עוד תירוצים של ממשלת ישראל"חזקי ברוך

נעמי קאהן מנהלת המחלקה הבינלאומית ברגבים הוסיפה, "באנו היום לשמוע עוד תירוצים של ממשלת ישראל. כל פעם ממציאים תירוץ חדש - הפעם זה קורונה, פעם קודמת זה היה רמדאן וסיבות אחרות. הגיע הזמן לעשות צעד כדי לתפוס את הריבונות שלנו ולהתנהג כריבון בשטח. צריך לאכוף את החוק ולעשות מעשה".

לדבריה, "המדינה באופן עקבי מנסה לעשות את הדבר הקל ולא את הקשה. יש כאן התערבות חיצונית מאסיבית. האיחוד האירופי מממן את כל המאחזים האלה ומדינת ישראל מתקפלת בפניהם".