השר אופיר אקוניס
השר אופיר אקוניסצילום: יוני קמפינסקי

השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, מתייחס בראיון לערוץ 7 להערכות לפיהן אנו מתקרבים שוב לבחירות, למאבקים עם 'כחול לבן' ולהשלכות הסכמי השלום האזוריים.

לדבריו "התקופה האחרונה הרבה יותר דרמטית ממה שחלק מהפרשנים הישראלים מנסים לשוות לה. חתמנו על שני הסכמי שלום בלי לוותר על שעל אדמה ובלי להתחייב למתווה שתי מדינות או למדינה פלשתינית חלילה. זה נעשה והדברים נחתמו מול איחוד האמירויות ובחריין".

"זה חשוב משני היבטים. לא הותנתה שום התניה בנושא הפלשתיני, ובהיבט הכלכלי יהיה כאן רווח אדיר לכל אזרחי ישראל באשר הם על ידי היקפי הסחר ה אדירים שבינינו בעיקר לאיחוד האמירויות וגם בחריין", אומר השר אקוניס וכשהוא נשאל על הרווח של הצד השני מהחתימות הללו הוא מפרט: "עד לפני 20-25 שנה נהוג היה לחלק את העולם לשני גושים, המערבי מול מדינות רוסיה הסובייטית ומזרח אירופה. העולם מתחלק לגושים אחרים, גוש המדינות מערביות ומתונות הרוצות שגשוג וכלכלה חופשים ובהם גם האמירויות ובחריין, ומהצד השני מסך הברזל החדש שהוא איראן שמאיימת על המדיניות הללו".

"האיום האיראני מתייחס לצד המערבי של המפרץ הפרסי, וזוהי החלוקה החדשה של עולמנו. האם הדבר הזה בא לידי ביטוי בהתקרבות למדינות נוספות שעוד יצטרפו, וחלק עוד יפתיעו אותך? כן. אם שמעון פרס תיאר בספרו מזרח תיכון ישן ומתיישן שבו קיבלנו על כל אמירה אוטובוס מתפוצץ בכל מקום בארץ ופיגועי ירי, לעומת זאת המזרח התיכון החדש הוא זה שאנחנו מדברים עליו כעת ורואים אותו כאשר ביום רביעי נארח את שר המסחר הבחרייני. לי זה נשמע יותר כמו מזרח תיכון חדש בלי עקירות בלי נסיגות וויתורים ועם הרבה שיתוף פעולה כלכלי".

האם המהלכים של הממשלה לקידום ההתיישבות הצעירה והסדרתה לא מכעיסים את הגורמים במדינות המפרץ? השר אקוניס משיב בשלילה: "נהפוך הוא. הסדרת ההתיישבות הצעירה היא צו השעה וזה יקרה בשבועות הקרובים, אולי אפילו בשבועיים שלושה הקרובים בהחלטת ממשלה. אין שום סיבה שההתיישבות הזו לא תהיה מוסדרת והם יחוברו למים וחשמל קבוע עם מרכיבי ביטחון נדרשים. זה דבר נדרש וכבר חתמתי על פניה פומבית לראש המשלה לקדם את הדבר ולהעלות אותו לסדר היום".

"בקרוב מאוד נסדיר את ההתיישבות הצעירה כרגע הדבר תלוי בשותפות המוזרה עם כחול לבן", אומר אקוניס ואנו שואלים אותו אם אכן ניתן לקדם מהלך שכזה ללא שר הביטחון, הריבון בשטחי יהודה ושומרון, והוא משיב כי הוא אכן "קורא לבני גנץ להצטרף אלינו בעניין הזה. שותפות לא יכולה להיות רק בחקר הצוללות או קידום ועדה לפרקליט המדינה או הצבעה נגד עמדות הקואליציה בכנסת. שותפות היא לא חד צדדית רק בדברים נגטיביים. לכן אני מצפה משר הביטחון להודיע בהקדם האפשרי שהוא מקיים את הדבר כחלק מהשותפות עם הליכוד. אני לא יודע מה העמדות שלו בנושא הזה כמו בהרבה נושאים אחרים".

האם ניתן לראות בתגובת הליכוד לחקירת הצוללות תגובה נרפית, שכן הליכוד לא הורה על פתיחת חקירת הממד החמישי כתגובה מיידית להחלטת גנץ? השר אקוניס מסכים שאכן חקירה כזו צריכה להתקיים והוא ממליץ להפנות את השאלה לשר לביטחון פנים, אמיר אוחנה. "הנושא בסמכותו של השר אוחנה ואכן כדאי לשאול אותו את השאלה החשובה הזו. זה באמת צריך להתקיים".

"לגבי הצוללות, החרפה היא שניסנקורן גנץ אשכנזי ואחרים בכחול לבן שאמרו שהיועמ"ש ופרקליט המדינה ראויים לכל הגנה ובסוגיה הזו לא רק שלא נתנו לו הגנה הם נאלמו ונעלמו ופתאום הם לא מאמינים ביועמ"ש ובפרקליט המדינה?".

על התנהלותם האחרונה של אנשי 'כחול לבן' הוא קובע כי מדובר ב"אנשים חסרי ניסיון פרלמנטארי או ממשלתי. אין להם ניסיון בכנסת של יותר משנה וחצי וכשחושבים שכל קיומך הפוליטי הוא סחריר אחד גדול ככה זה נראה".

באשר להצבעה הצפויה השבוע על פיזור הכנסת, אומר אקוניס: "אנחנו לא מתכוונים לשכנע אותם כיצד להצביע. אנחנו נצביע נגד כי אנחנו מאמינים שבחירות כעת מיותרות לישראל ועבורנו באמת ישראל לפני הכול ולא פוליטיקה קטנה וצינית שאותה מביאים אלה שאמרו כספין שישראל לפני הכול". אקוניס מעיר כי בכוונתו לבקש הצבעה שמית על מנת שהציבור יראה מי הרים ידו בעד הליכה לבחירות.

עוד הוא מעיר כי הוא "מקווה שבנט לא ימשיך לשלוח מסרים סותרים בעניין ממשלת ימין ולא יהרהר שהוא יכול ללכת עם לפיד". האם הוא באמת חושש שבנט יעדיף את לפיד על מחנה הימין? "אני שומע את שקד אומרת שזה לא יקרה, אבל הבעיה היא שבנט לא אמר דברים שכאלה והוא עומד בראש המפלגה".