אילוסטרציה
אילוסטרציהצילום: ISTOCK

תעשיית הגיימינג, משחקי המחשב, פורחת ושוברת שיאי צריכה בימים אלה של קורונה. מה החידושים בתחום? האם ואיך הם מותאמים לקהל החדש? והאם התעשייה הזו הורסת או משדרגת את העולם העסקי? על כל אלה שוחחנו עם ניר מקובסקי, מומחה לליווי עסקי לסטארטאפים ועסקים.

"בגיל שלי כבר אין משחקים וזו הזדמנות", הוא פותח ומספר על ניסיונו האישי כמי שהתמכר למשחקי המחשב העדכניים. "ממשחקי הלוח ועד משחקי הקלפים, משחקים הם חלק מחיינו. אנחנו אוהבים לשחק וליהנות, אבל פתאום צריך לשמור על ריחוק חברתי וגם אי אפשר להיות כל הזמן מול טלוויזיה, ומצד שני הטכנולוגיה השתפרה לעין ערוך, המסכים ענקיים, הנגישות אדירה ונפתחו הזדמנויות גם לגיל הצעיר וגם לגיל המבוגר. כל אחד מתחבר לתחום שלו, ממשחקים כמו פוטרטנייט ועד משחקים מסורתיים יותר כמו שח וברידג'. קהילות מכל העולם מקיימות משחקים משותפים".

בדבריו מציין מקובסקי את יתרונו של העידן החדש של תעשיית משחקי המחשב בכך שאינם מחייבים תקשורת בשפה כלשהי וכמעט כל התקשורת בין השחקנים מתבססת על שפת המשחק, "המשחק הוא השפה", הוא אומר. "יש משחקים שאפשר במינימום תקשורת להסתדר, ומאידך התרגום של גוגל מאפשר שיחה פשוטה וגם אם רוצים לתקשר בשפה אחרת אפשר לעשות זאת בקלות, כל אחד כותב בשפה שלו ובצד השני מתקבלים הדברים בשפה של הצד השני".

"הנגישות והיכולות הטכנולוגיות הופכות את המשחקים לדבר שהוא יותר חדשני", אומר מקובסקי בהתייחס למשחקים כמו סודוקו ותשבצים שהיום "נוח הרבה יותר לשחק בהם בטאבלט עם חוויית משתמש כמו שהיה בעבר ואפילו קל יותר".

על התחושה שתשבץ אחד בעיתון מחייב להתאמץ כדי לפתור אותו בעוד תשבץ מקוון ניתן בכל רגע להחליף בתשבץ אחר שמתחיל מההתחלה, אומר מקובסקי כי מדובר למעשה בתופעה החורזת את כלל הצרכנות העכשווית, "אם פעם היה דבר אחד שמסתדרים אתו לטוב ולרע, כעת מאוד קל להחליף".

המציאות המשתנה דורשת מייצרני המשחקים לייצר תחרויות וטורנירים. "לא בכדי אנשים מחפשים תחרויות, משחקים וליגות בינלאומיות כדי להגיע להישג וצבירת נקודות". כמלווה עסקים הוא מוסיף: "יש כאן הזדמנויות עסקיות רבות, ליצור ממד נוסף של צריכה שלא הייתה בעבר. יש הרבה מאוד פלטפורמות לבנות עליהן ולכן אנחנו רואים שכל הפלטפורמות שמחזיקות את המשחקים מטפסות אל על. קל מאוד היום לתכנת ולא צריך לשווק בחנויות, כי הדברים עולים לחנויות ומתבצעים בעולם הווירטואלי".

האם יש לטירוף המשחקים הזה גם צדדים שליליים עבור העולם העסקי? "כמו כן דבר, המשחק הוא לא דבר טוב או רע. הדרך שאנחנו משתמשים בו היא הדבר שאליו אנחנו צריכים לשים לב. יש משחקים עם תועלויות כמו משחקים שהם משחקי למידה של שפות תרבויות וכו'. החכמה היא להבין את התועלת של כל משחק, וכמו כל דבר החוכמה היא ניהול זמן. כשאני תוחם את כמות הזמן שאני נמצא בו מול המשחק אני נהנה, אבל אני יודע שזה זמן תחום ולא נותן לו להשתלט לי על החיים".

האם ריבוי המשחקים לא מניב אבטלה סמויה? "כל מי שהעסיק עובדים יודע שאבטלה סמויה היא תופעה ידועה. פעם ראינו בדיוק מה קורה עם העובדים שלנו, אבל כעת איך אני יודע מה קורה כשהם בבית, בסביבה מאתגרת ולא אופטימאלית? התשובה לכך היא שהכול מתחיל ומסתיים בתכנון יעדים. כשכל אחד יידע מה היעד שלו ומה המטרה שלו ובהתאם התכנונים ואז פחות משנה כמה זמן קחה המשימה, ויתכן שדווקא המשחק המשותף יצר אווירת גיבוש חברתית וקבוצתי, יציאה ממתחים והנאה, הדבר מועיל לייצור בעידן החדש".