יואב גלנט
יואב גלנטצילום: עודד קרני

שר החינוך יואב גלנט ומנכ"ל משרדו עמית אדרי מציגים היום (א') את שורת מנגנוני הפיקוח והבקרה שפותח המשרד, כדי להבטיח את שלומם ובריאותם של תלמידי מערכת החינוך וצוותי החינוך.

בין המנגנונים, פתח המשרד את מרכז השליטה (משל"ט), אשר קלט לשורותיו כ- 100 עובדים שעברו הכשרה מקצועית על ידי משרד החינוך ומשרד הבריאות.

בנוסף, שולבו במשל"ט מערכות טכנולוגיות מתקדמות וחדשניות לניטור ואיסוף "מגעי תחלואה" מכלל מוסדות החינוך ברחבי הארץ מצפון לדרום: כ- 21,000 גני ילדים ולמעלה מ- 5,000 בתי ספר בכל שלבי החינוך.

מרכז השליטה אוסף ומתכלל את כל המידע המתקבל בזמן אמת מהמחוזות, מבתי הספר, מגני הילדים וממשרד הבריאות. בהתאם למידע המתקבל, המרכז פותח בהליך מידי לאיסוף "מגעי תחלואה", במסגרתו מתבצעות שורת פעולות מהירות ומידיות כדי לעצור את שרשרת ההדבקה.

מאז שחזרו תלמידי כיתות א- ד לבתי הספר, ביצע מרכז השליטה ניטור ואיסוף ממוקד של כ-5,000 "מגעי תחלואה" בתוך מערכת החינוך. בהתאם לנתונים התקבלו החלטות לבידוד, לסגירת כיתות או שכבות לימוד, בהתאם לצורך.

לצד פעילותו הענפה של מרכז השליטה, המשרד פתח שורה ארוכה של מנגנוני פיקוח ובקרה נוספים:

  • ביצוע של דיגומים ובדיקות קורונה יזומות בתוך מוסדות החינוך לאיתור מוקדם של התחלואה בקורונה. עד כה בוצעו דיגומים ובדיקות קורונה יזומות ליותר מ-3200 תלמידים וצוותי חינוך ב-33 מוסדות חינוך שונים.
  • ביצוע של הליכי תחקור מידיים ואיכותיים של אירועי קורונה חריגים במערכת החינוך כדי להתחקות אחר מקור התחלואה, ולעצור אותן מידית.
  • בניית מנגנון בקרת איכות ומעקב אחר ההחלטות המתקבלות.
  • מנגנון יישום והפקת לקחים, לשם בחינה מתמדת של קבלת ההחלטות.

כל אלה מהווים אמצעי פיקוח ובקרה, שנועדו לעצור את שרשרת ההדבקה במערכת החינוך. באמצעות שילוב של כל המנגנונים ובכלל זה המערכות הטכנולוגיות המתקדמות במרכז השליטה, מערכת לחקירות מגעים ומערכת לניהול ידע ומערכת ייעודית לקבלת החלטות, המשרד מפיק תמונת מצב עדכנית, מעמיקה ומקיפה על ממדי התחלואה במערכת החינוך.

במשרד החינוך מציינים כי ''הנתונים המתקבלים משרטטים תמונת מצב ברורה, המעידה כי התחלואה במערכת החינוך היא פועל יוצא של התחלואה בקהילה: כאשר נרשמת עלייה בתחלואה בכלל המדינה, הדבר משפיע באופן ישיר על עליית התחלואה במערכת החינוך''.