סרטי הנוער מספרים בדידות

סרטי הגמר של החמ"ד נעשו תחת מגבלות הקורונה וגם דרכם מעביר הדור הצעיר מסרים חשובים לדור ההורים והמורים.

שמעון כהן - ערוץ 7 , י"ד בכסלו תשפ"א

סרטי הנוער מספרים בדידות-ערוץ 7
אילוסטרציה
צילום: קובי קנטור

בימים אלה עולים לערוץ 7 סרטי הגמר של החמ"ד. סרטי נוער מעניקים הצצה לשיח המעסיק את בני הנוער והדברים משתנים מתקופה לתקופה. על מה שאנחנו צפויים לראות בסרטי השנה החולפת שוחחנו עם רויטל שטרן, המפקחת הארצית על לימודי תקשורת ואמנויות בחמ"ד.

"הנושאים משתנים משנה לשנה. בשנה שעברה מיד אחרי פורים התלמידים לא חזרו לכיתות, ולא כולם יכלו לעשות את סרטי הגמר במתכונת הרגילה. לכן העלינו שני סוגים, סרטי קורונה ושמה התלמידים מעלים שאלות סביב הקורונה ונושא נוסף שעולה הוא הבדידות", אומרת שטרן ומציינת את הקליפ 'מעגלים' העוסק בבדידות שבה כל בני הבית מול מחשבים. "בדידות ניתן לזהות גם בסרטים שעשו תלמידים שהצליחו להתגבר על קשיי הקורונה ויצרו על פי התסריט המקורי".

"אנחנו מקבלים בשנים האחרונות הרבה סרטים כאלה. הסרטים הללו משקפים מצב נפשי פנימי. יוצאת בדידות תהומית. תלמידים לא מוצאים פתרון בגיל הזה אלא משקפים מצב", דברי שטרן המתייחסת גם לאופן יצירת הסרטים במגבלות הקורונה:

"מי שחזר אחרי פסח ועשה סרטי גמר, באמת יצר מאוחר. חלק הצליחו לצלם קודם לקורונה, רוב בתי הספר צילמו ממש בחטף כשהם חזרו לבית הספר והצליחו למרות הכול להיפגש, להוציא ציוד מבית הספר ולגייס את השחקנים. היו סרטי קורונה שנעשו לבד וזו משימה מאוד מאוד כבדה. השתמשו בהמלצתנו בשחקנים מהבית, בני משפחה וחברים והגישו תיק עבודה נפרד מהתוצאה".

האם סרטים שנעשו בבתים לא מניבים תוצאה ויזואלית שונה? שטרן סבורה שלא ומזכירה כי סרטים תיעודיים מטבעם אינם דומים זה לזה "כי כל סרט מזמן סיפור אחר של מי שלא פגשנו". במקביל "מבחינה ויזואלית אפשר להשוות את הסרט בת שבע ברמת התסריט, הצילום התאורה . יש רמת השקעה שאותה אנחנו דורשים ממי שלמד שלוש שנים תקשורת או קולנוע".

ומה לגבי רמת המשחק? האם לא ניתן לומר שבחינת סרטי הגמר מתמקדת בתסריט ובבימוי ובשאר הנתונים הטכניים בעוד רמת המשחק אינה נבחנת? "אנחנו דורשים מינימום מסוים. אל תלהק אבא בן 40 כבחור בן 20. עם זאת לגבי איכויות המשחק, אנחנו יודעים שלתלמידים מאד קשה לגייס שחקנים מיומנים, ולפעמים הטעות היא שמגייסים שחקני תיאטרון וזה מאוד בולט על המסך וזה לא עובד כי המשחק מול מצלמה הוא פחות מוחצן". למעשה, מסכימה שטרן, "אנחנו די מתעלמים ממרכיב המשחק. אנחנו בודקים איכויות של תסריט, צילום, סאונד, תאורה, עריכה וכו'".

לדור המבוגר ממליצה שטרן לצפות בסרטים ולראות את תחושות הניכור והבדידות של הדור הצעיר, תחושות שנמצאות לא פעם בבית פנימה. "הניכור שולט גם בתוך הבית. הורים שימו לב. אנחנו מקבלים במשך שנים מול עינינו את אותו דבר וזה הולך ונעשה לא פשוט. שום מורה ומחנך לא יוכלו לחלץ נער כמו שהורים יכולים".

בשנת הלימודים הנוכחית מקבלים התלמידים המלצה "לסיים כמה שיותר מהר את התסריטים אבל לא לוותר על איכות", ובנוסף לצלם בהקדם כי איש אינו יכול לשער מתי יבוא הסגר הבא ומה יהיו מגבלותיו.

לצפייה בסרטי בוגרי החמ"ד