כיכר על שמו של הרב שאר ישוב כהן זצ״ל נחנכה בצומת הרחובות יקינטון ואמנון ותמר בשכונת רמת אלמוגי בעיר חיפה.

טקס חנוכת הכיכר התקיים במעמד סגן ומ"מ ראש העיר חיפה מיכאל (מיכי) אלפר, חברת מועצת העיר ומחזיקת תיק החינוך סיגל ציוני, מנהל מכון נזר דוד במוסדות אריאל בירושלים הראל כהן ובני משפחת הרב שאר ישוב כהן.

יותר משלושה עשורים שימש הרב שאר ישוב כרב הראשי של חיפה. ״נדירים האנשים אשר זוכים לקונצנזוס כה רחב בחברה, כמו שזכה לו הרב שאר ישוב הכהן״, סיפרה חברת מועצת העיר סיגל ציוני.

״לאורך חייו קיים הרב יחסי אחווה וידידות עם מנהיגי כלל הדתות והמיעוטים המתגוררים בעיר. במשך למעלה מ- 30 שנות פעילותו עסק בבניית גשרים בין חלקי הציבור השונים, דתיים וחילוניים, יהודים ולא יהודים. פעילות זו, בה נהג לאורך שנים, תרמה להיותה של חיפה מופת לרוח הסובלנות והשלום", הוסיפה ציוני.

צילום: ראובן כהן - דוברות עיריית חיפה
צילום: ראובן כהן - דוברות עיריית חיפה

הרב שאר ישוב כהן נולד בירושלים לאביו הרב דוד כהן ז"ל, שנודע בכינויו "הנזיר". במלחמת השחרור נפצע ונפל בשבי הירדני במהלך הקרבות על הגנת הרובע היהודי הנצור.

הרב שאר ישוב, בוגר הפקולטה למשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים, כיהן כסגן ראש עיריית ירושלים, נשיא המכון ע"ש הארי פישל להכשרת רבנים ודיינים ונשיא מוסדות "אריאל" – מפעלי תורה יהדות וחברה בישראל.

בשנת 1976 נבחר לרב הראשי וראש אבות בתי הדין של חיפה, תפקיד בו כיהן עד לשנת 2010. פסקי הדין המקוריים של הרב שאר ישוב כהן, זכו לעניין ציבורי בזכות החדשנות אותה הוביל בנושאים הנוגעים למעמד הנישואים, כפיית גט ומניעת עגונות, מעמד הידועים בציבור, הלכות גיור, הצמדת ערך הכתובה ועוד.

במהלך כהונתו הרבה להיפגש עם תלמידים, חניכי תנועות נוער וסטודנטים דתיים וחילוניים כאחד מתוך מאמץ לקרב לבבות ולגשר בין כל חלקי האוכלוסייה. כמו כן היה פעיל בארגוני מתנדבים, מפעלי צדקה וחסד והקים בין היתר את ה"בית לעולה" ובית תמחוי.

הרב שאר ישוב כהן שימש גם כיו"ר הועדה ליחסי הוותיקן והרבנות הראשית והיה אורח מבוקש בקונגרסים בינלאומיים בהם השתתפו מנהיגי הדתות המונותאיסטיות.

צילום: ראובן כהן - דוברות עיריית חיפה
צילום: ראובן כהן - דוברות עיריית חיפה

הרב הראל כהן, ראש מכון נזר דוד, אמר בטקס כי ״הככר הזאת שבצדק רב החליטו לכבד את זכרו הרב בקריאתה על שמו - ומן הסתם היא רק ההנצחה הראשונה שתעשה העיריה לזכר הרב - היא כמובן רק ביטוי טיקסי לרוח הטובה ששורה בעיר, אותה הרוח שהנחיל כאן הרב במשך למעלה מ-40 שנה. רוח זו היא הזיכרון הגדול ביותר לרב.

״העיר חיפה על מרקמיה השונים היא סמל לארץ כולה, בשלום השורר בה, ביכולת לשכון בה ביחד בדעות שונות ובהשקפות שונות, ולרב שאר ישוב כהן זצ"ל חלק משמעותי ורשום בכך. הוא השקיע את מרצו וזמנו לקרב את הלבבות בדרכו האופיינית״.

כהן הדגיש: ״אור גדול הותיר כאן הרב בחיפה. הרב שאר ישוב כהן השאיר נעליים גדולות מאד, וזו מוכרחת להיות הסיבה שלחיפה אין עדיין רב מכהן, דבר שללא ספק יתוקן בקרוב. העיר המדהימה הזו, ראויה לרב שילך באורחותיו של הרב שאר ישוב כהן, שיפיץ את האור הגדול, את המאור שבתורה, את התורה ששייכת לכולנו, לכולנו, לכולנו ויאהיב אותה על הבריות כפי שהרב שאר ישוב ידע לעשות בהצלחה רבה כל כך.

״קראנו אתמול בשבת "ויצא יעקב מבאר שבע", ודייקו חז"ל, יציאת צדיק מן העיר מותירה רושם, פנה זיווה, פנה הדרה.

אבל הרב שאר ישוב הותיר כאן בעיר כאמור נורמות של זיו והדר, הם נותרו כאן גם אחרי הליכתו, ואנו מחוייבים כולנו, ראשי הציבור והתושבים להמשיך את הסטנדרט הזה של אהבת רעים, של נועם ושלום״.