הרב אורי סדן
הרב אורי סדןצילום: מכון משפטי ארץ

הרב אורי סדן, חוקר במכון משפטי ארץ, קובע במאמר בנושא מגיפת הקורונה שפורסם בספר "מכת מדינה" שיצא לאור לאחרונה, כי רק הממשלה היא המוסמכת לקבל החלטות בנושא בריאות הציבור, וכי החלטותיה אינן עומדות לפיקוח הרבנים.

"גם מי שירצה לתחום את הסמכות באופן מצמצם ביותר, יסכים כי תחום בריאות הציבור נשאר בסמכות המלך, ולענייננו בסמכות הממשלה", מציין הרב סדן.

עם זאת, מציין הרב סדן כי הממשלה רשאית לקחת בחשבון בהחלטותיה טווח שיקולים רחב ולהתחשב גם בשיקולים שאינם בריאותיים "טהורים", אלא רוחניים, מוסריים וגם כלכליים.

הרב סדן מביא בהקשר זה את דינה של מלחמת רשות, ומסיק כי "נמצא שהמלך מוסמך לקבל החלטה הכרוכה באבדן של חיי אדם על מנת לשפר את הרווחה הכלכלית של הציבור. משמעות הדברים היא שהמלך אינו מחויב לראות לנגד עיניו רק את ערך חיי האדם, אלא גם ערכים נוספים כמו רווחה כלכלית. עליו לשקול את האלטרנטיבות השונות, וכל החלטה שיקבל תהיה בתחום סמכותו".

"ניתן כמובן לומר שרווחה אף היא משפיעה על הצלת חיי אדם, שכן היא מאפשרת למדינה לפעול בתחומי הבריאות, הביטחון והתשתיות, מה שגורם בין השאר גם להשאת תוחלת החיים. אולם מובן שאין שום אפשרות להעריך באיזו אלטרנטיבה ערך חיי האדם יישמר יותר. אי לכך יש להסיק שעל המלך, ולענייננו על הממשלה, אין חובה לשקול רק את השיקול של חיי אדם בלבד, אלא ניתן לשקול שיקולים לאומיים נוספים", הוסיף הרב סדן.

באשר לטווח השיקולים מציין הרב סדן כי "לדעת הרמב"ם המלך אמור במסגרת החלטותיו לראות לנגד עיניו את טובת הציבור במובנה הרחב ביותר. במסגרת מטרה זו עליו לדאוג לשלום הציבור ולביטחונו האישי, אך כמובן שאין זו המטרה היחידה. בנוסף לכך עיני המלך אמורות להיות נשואות גם מעבר לאופק: לדאוג שהעולם כולו יהיה מקום מוסרי יותר".

"כאמור לעיל, מה שנאמר לגבי המלך חל על ממשלות ישראל. אמנם, לעת עתה ממשלות ישראל לא הצליחו להגיע לכלל הכרה בחשיבות מטרה זו ובהכרח לפעול למימושה, אך אנו מקווים כי ככל שתרבה הדעת ותתפשט התורה יגיעו ממשלות ישראל לפעול גם למימוש מטרה זו", הוא מוסיף.

בסיכום מאמרו כותב הרב סדן, "תחום בריאות הציבור נמצא באחריות הממשלה ובסמכותה לקבל כל החלטה הנראית לה כמיטיבה עם הציבור, בין אם מדובר בהחלטה הפוגעת בחופש התנועה או העיסוק של האזרחים מחד ובין אם מדובר בהחלטה העשויה לגרום לאבדן חיים מאידך. כל עוד ההחלטות מתקבלות בשיקול דעת, כאשר טובת האזרחים עומדת לנגד עיני מקבלי ההחלטות, הן אינן יכולות לעמוד לביקורת שיפוטית".

בנספח למאמר דן הרב סדן בשתי סוגיות מעשיות, בדיקות קורונה בשבת והעברת קורונה בשבת, ומסיק כי לקיחת בדיקות לאיתור חולים והעברת חולי קורונה על מנת למנוע הדבקה ותמותה מותרים גם בשבת.