אחמד טיבי
אחמד טיביצילום: Olivier Fitoussi/Flash90

ד"ר ח"כ אחמד טיבי (62) הוא הח"כ הערבי הוותיק ביותר בכנסת המכהן בה 21 שנה,

בראיון לגדעון אלון מישראל היום נשאל טיבי מה דעתו על התנהלותו של עבאס שאיננו פוסל שיתוף פעולה עם הליכוד ועם בצלאל סמוטריץ' ואף הצהיר שהוא עשוי לתמוך בחוק הצרפתי שימנע את הדחת נתניהו.

טיבי השיב כי "ההצהרה הזאת שגויה ואין לה מקום. אני מקווה שהייתה לו טעות בהבעה ולא במהות. אני מבין שח"כ רוצה להשיג הישגים לציבור שלו וזה חוקי ולגיטימי , אבל יש דברים עקרוניים שאינם סחירים. כשיש כתב אישום נגד ראש הממשלה והוא רוצה לחמוק ממשפטו אני יכול לומר לך בוודאות לא יהיה שום ח"כ ערבי שיעז להצביע בעד חבל הצלה לנתניהו".

כיצד ברשימה המשותפת מקבלים את הצהרותיו האחרונות של ח"כ מנסור כי אם היא לא תשנה דיסקט היא תאבד את זכות קיומה?

"ההתבטאויות שלו עוררו ויכוח נוקב ברשימה המשותפת ובציבור הערבי בכלל. אנחנו חושבים שהממשלה הזו היא גרועה ויהיה טוב אם תחלוף מהעולם. נתניהו מסית נגדנו באופן שיטתי ועושה לנו דה לגיטיציה. אני מבין שפוליטיקה היא דבר גמיש, אבל גם לגמישות יש גבול".

המחלוקת הפנימית ברשימה המשותפת עלולה לגרום לפירוק השותפות בין ארבע המפלגות שמרכיבות אתכם?

"ראשי ארבע המפלגות אומרים שהאירועים האחרונים לא יביאו לפירוק השותפות ואני מקווה שכולנו צודקים. הערך המוסף של הרשימה המשותפת הייתה האחדות שהביאה לכך שקיבלנו 15 מנדטים בבחירות. הפחנו תקווה בקרב הבוחרים שיהיה לנו יותר כח להשפיע. לכן הצעתי שנהיה גוש חוסם מחוץ לקואליציה כדי להביא הישגים לציבור הערבי, אבל בני גנץ ניפץ את התקווה הזו כשהצטרף לממשלה והחלה אצלנו התחושה שהתקווה נכזבה. אין ספק שגם עשינו טעויות בהתנהלות וניסינו לתקן אותן ואז פרץ הוויכוח הפומבי בעקבות התנהלות עבאס".

אתה לא מודאג מהסקרים האחרונים בהם אתם יורדים מ-15 ל-10-11 מנדטים?

"התוצאות בסקרים אינן מניחות את דעתי. חלק מהירידה נעוץ במחלוקת הפנימית שהפכה לפומבית בניגוד לרצון הציבור. אבל בעבר התחלנו מערכות בחירות עם סקרים גרועים יותר. בבחירות ב-2015 קסם לציבור הערבי שלמרות שיש בינינו חילוקי דעות רעיוניים הצלחנו לעבוד ביחד. היום יש הסבורים שהמתכון הזה לא כל כך עובד. אני מנסה לאחות את הקרעים שנוצרו. במידה מסוימת אני מצליח. פלורליזם ודעות שונות לא פוגעת באחדות, לעומת זאת קרעים רבים ירסקו את האחדות".

מדוע נתוני התחלואה במגזר הערבי כל כך גבוהים. 50% מכלל התחלואה היא בישובים ערבים?

"לאחר סיום הסגר השני, אנשים חשבו שניצחנו את הקורונה. כרופא אני מוסמך לומר שהקורונה היא מחלה מסוכנת והתקהלויות לרבות בחתונות גורמות להתפרצות המחלה. לכן אנחנו קוראים לציבור בעברית ובערבית לכבד את הוראות משרד הבריאות. אפשר לדחות את החתונות או לקיים אותן בפורום מצומצם".

הציבור הערבי לא מבין שהוא מגלה חוסר אחריות?

בוודאי. מי שנוהג כך עושה מעשה אגואיסטי חסר אחריות. אנשי הדת שלנו, ועדת המעקב, ראשי הרשויות והח"כים שלנו קוראים לציבור לכבד את ההוראות. אני למשל מאז פרוץ הקורונה לא הולך לחתונות אלא רק מתקשר לברך ואומר 'מברוק' וגם אינני הולך לניחום אבלים אלא מנחם רק בטלפון. זה לא קל לאיש ציבור, אבל זו דוגמא אישית"

בדיעבד אתה מצטער שהמלצתם בפני הנשיא להטיל על בני גנץ את הרכבת הממשלה?

"זה היה צפרדע שבלענו, לא מאהבת מרדכי אלא משנאת המן. זה לא היה צעד קל עבורנו. הסברנו לציבור שאנו עושים זאת כדי להפיל את נתניהו. התווכחנו ובסוף קיבלנו החלטה כואבת והתוצאה הייתה מאכזבת. מה שגנץ עשה בהצטרפותו לנתניהו זו טעות של פעם בחיים. זה בלתי ניתן לתיקון. בכחול לבן ישנם אנשים טובים עם כוונות טובות, אבל ברגע שהם הצטרפו לממשלת נתניהו הם נעשו שבויים בתוך כלוב".

האם אתה שבע רצון מתפקוד האופוזיציה?

"התפקוד של האופוזיציה הוא על הפנים. זה לא גוף הומוגני. לא מתקיימים בינינו דיונים משותפים. לעתים אני שוקל להביע אי אמון באופוזיציה".

אני משער שאתה מאוכזב מכך שישראל חתמה על הסכם שלום עם איחוד האמירויות ובחריין ומפגישתו של נתניהו עם יורש העצר הסעודי​

"אפשר לחתום על הסכמי סחר, תיירות ונורמליזציה עם כל העולם ואשתו, אבל כל עוד לא נחתם הסכם עם הפלשתינאים זה לא שלום, כי שלום עושים אנשים שהיה ביניהם סכסוך דמים או מלחמה. אני מאד רוצה בשלום ישראלי פלשתינאי שיביא לסיום הסכסוך ולהקמת מדינה פלשתינאית לצד ישראל. נתניהו גאה שהוא עשה את ההסכמים עם מדינות המפרץ ללא התקדמות במו"מ עם הפלשתינאים, לדעתי זה לא נושא להתגאות בו, כי זה רק מנציח את הסכסוך ומאריך אותו".