הקניונים מלאים ביום שישי
הקניונים מלאים ביום שישיצילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

שרי קבינט הקורונה אישרו הערב (שני) מתווה חדש לפתיחת הקניונים, לאחר שהפיילוט שנערך ל-15 מהם בסוף השבוע הביא רבבות ישראלים אליהם.

על פי ההצעה החדשה תוגבל כמות האנשים המותרת לכניסה לקניון באופן שבו תותר שהיה ביחס של אדם על כל 15 מ"ר.

בחנויות עצמן, נקבע כי בנוסף לכלל החל בתקנות העיקריות, בחנויות שגודלן עולה על 150 מ"ר, התפוסה המירבית תהיה ביחס של אדם ל – 15 מטרים רבועים וללא קביעת תקרה מספרית על מספר השוהים.

גרוטו: נתקן את פיילוט הקניוניםדוברות

פרופ' איתמר גרוטו המשנה למנכ"ל משרד הבריאות התייחס הבוקר בישיבת ועדת חוקה של הכנסת, לפיילוט פתיחת הקניונים, והסביר את עמדת המשרד.

"לא הגענו למקדם ההדבקה המתוכנן אך עדיין יש למצוא פתרונות שיאפשרו ללכת קדימה עם החמרה של התו הסגול. התו הסגול היה בסדר וקבע כללים אפידמיולוגיים נכונים אך הבעיה הייתה בציות הציבור ומהצד השני באכיפה, ולכן החלטנו לערוך פיילוט לראות איך זה עובד בתנאים ביחס לעלייה בתחלואה", ציין גרוטו.

לדבריו, "ככל שתכננו את הפיילוט הגענו למסקנה שיש מדדים שניתנים לבדיקה ויש תיקונים שניתן לעשות תוך כדי ולצאת באופן יותר בטוח להפעלת הקניונים בהמשך. אנחנו מודדים את העמידה בהנחיות בעיקר עטית מסכות וריחוק. אני מאמין באכיפה עצמית ע"י בעלי עסקים כך שיש חלק של אכיפה כזה, וחלק מהאכיפה ע"י הרשות והמשטרה".

"החלטנו על פיילוט קצר כשהמטרה היא להגיע למסקנות שמהן ניתן להתקדם. זה לא שביום ראשון נסיר את הפיילוט או נפתח את כל החנויות אלא בעקבות הלקחים נבוא עם הצעה לתיקון התקנות שבו יהיה פיזור אחיד של האנשים, כך שנאפשר בחנויות כניסה של יותר מ-10 אנשים. אם הפיילוט יצליח נערוך דיון בקבינט ואנחנו חושבים שאפשר להרחיב אותו לכל הקניונים", הוסיף.

עוד אמר פרופ' גרוטו, "אנחנו לא מתעקשים על אפס סיכונים וזה קשור גם להדבקה הכללית. לדעתי איון מקום לשלב ביניים ויש קשר למצב התחלואה כי פתיחת 200 קניונים זה שונה מ-15, זה להוסיף עוד אגורה שבסוף הופכת לשקל וזה עלול לחייב אותנו לחזור אחורה למצב שאף אחד לא רוצה."

יו"ר הוועדה ח"כ יעקב אשר הגיב לדבריו: "הפיילוט בוחן האם הכללים עובדים בתוך מתחם הקניון. אם נראה בסופ"ש שהאכיפה העצמית טובה ושהפיילוט הצליח בכך שהחליף את האכיפה הסטנדרטית של המשטרה וגופי הפיקוח שכנראה לא כ"כ מצליחה, וההתנהגות הייתה לפי הכללים, מה קשור כרגע מקדם ה-R?"

"לפחות היית מציג תכנית שאחרי שלב הצלחה ראשוני מעלים ל-40 חנויות ולאחריו ל-60, תן לנו אופק. לצמצם את הכמות הסבירה של קניות במדינה מ-200 ל-15 קניונים, זו פרצה שקוראת ללחץ שאכן הגיע. צריך ללכת על משהו סביר עם פריסה נכונה, לרווח", טען אשר.